Arginina

Aktualizacja: 22 paź 2019



L-arginina


L-arginina zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej serca


W 2005 r. w badaniu opublikowanym w Current Drug Metabolism zidentyfikowano L-argininę jako zdolną do blokowania asymetrycznej dimetyloargininy (ADMA), inhibitora syntezy tlenku azotu (NO). Gdy organizm uwalnia ADMA, występuje wysoki poziom homocysteiny (Aminokwas niebiałkowy). Zarówno ADMA, jak i homocysteina są niezależnymi czynnikami ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Inne badanie, opublikowane również w 2005 r. dotyczyło stosowania L-argininy u pacjentów z ostrym zawałem mięśnia sercowego. W badaniu wzięło udział 792 uczestników, którzy otrzymywali doustne placebo lub L-argininę przez 30 dni. Było to pierwsze badanie tego rodzaju, a jego wstępne wyniki pokazują, że L-arginina może być bardzo korzystna w ograniczaniu przypadków ostrego zawału mięśnia sercowego.

L-arginina pomaga również w produkcji keratyny, a ponadto pełni inne ważne funkcje. Wśród kilku krytycznych korzyści zdrowotnych, poprawia odporność organizmu. Badania wykazały również, że ten aminokwas może pomóc chronić włosy przed szkodliwym działaniem farbowania i rozjaśniania włosów. Jest niezbędna do poprawy krążenia krwi i dostarczania składników odżywczych do mieszków włosowych. Zapewnia to zdrowy wzrost włosów.

Chociaż nie jest niezbędnym aminokwasem, zdarza się, że arginina staje się warunkowo niezbędna. Kiedy organizm jest zestresowany (np. wracając do zdrowia lub narażony na niedostateczne odżywianie) zapotrzebowanie na argininę wzrasta, a organizm nie jest w stanie wyprodukować jej wystarczająco dużo. Podwyższenie stężenia argininy poprzez dietę może pomóc w leczeniu wypadania włosów. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy jest to objaw leżący u podstaw problemu zdrowotnego.

Najlepszym źródłem argininy są nabiał, ryby, wołowina, drób, płatki owsiane, nasiona sezamu, ciecierzyca, soja, muesli, nasiona dyni, nasiona słonecznika i orzechy.

Jak widać, L-arginina znajduje się również w potrawach pochodzenia roślinnego. Zbilansowana dieta nie wymaga suplementacji L-argininą, ponieważ ten aminokwas jest dobrze przyswajalny z pokarmu.


Literatura:

przygotowano na podstawie artykułów publikowanych na portalu aminoacidstudies.org

Stühlinger & Stanger: Asymmetric dimethyl-L-arginine(ADMA): a possible link between homocyst (e) ine and endothelial dysfunction. Current Drug Metabolism, 2005, 6, 3-14. 2Bednarz B, et al.: Efficacy and safety of oral l-arginine in acute myocardial infarction. Results of multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled pilot trial ARAMI. Kardiol. Pol. 2005, 62, 421-26

0 wyświetlenia