Co tak naprawdę wiemy o olejkach eterycznych?


Olejki eteryczne - mity i fakty


Niektóre olejki eteryczne dają rzeczywiste korzyści zdrowotne.


Czym są olejki eteryczne?

Olejki eteryczne to substancje występujące w różnych roślinach, drzewach, krzewach i skórkach owoców cytrusowych. To one nadają ziołom, kwiatom i owocom charakterystyczny zapach. Są też jednymi z najstarszych znanych „naturalnych produktów zdrowotnych”. Od kilku tysięcy lat ludzie wydobywają te oleje różnymi metodami poprzez destylację, czy też prasowanie na zimno. Składniki chemiczne zawarte w olejkach pomagają roślinom funkcjonować i zwalczać patogeny, choroby i stres. Komponenty te mogą: • działać jako chemiczne przekaźniki i hormony, • chronić roślinę przed bakteriami, grzybami i wirusami, • chronić roślinę przed stresorami środowiskowymi, takimi jak ciepło. Te aktywne związki są tak małymi cząsteczkami, że ludzie mogą je łatwo wchłaniać przez skórę, drogi nosowe, płuca i układ trawienny. W ten sposób możemy uzyskać korzyści terapeutyczne z niektórych składników olejów. Oczywiście każdy olejek eteryczny wpływa na ludzkie ciało w inny sposób, w oparciu o dziesiątki (lub setki) związków znajdujących się w każdym olejku. Na przykład mięta pieprzowa ma ponad 40 znanych składników. (I prawdopodobnie kilka nieznanych). Wykazano, że mogą one: • uspokoić układ trawienny, • rozluźnić napięte mięśnie, • stymulować pracę umysłu, • pomagają obniżyć poziom kwasu mlekowego we krwi podczas wysiłku.

Należy jednak podchodzić do tego tematu ostrożnie. Podobnie jak wiele naturalnych produktów, olejki eteryczne są przedmiotem wielu dziwacznych twierdzeń, które są albo jawnie fałszywe, albo niemożliwe do zweryfikowania.

Jak działają olejki eteryczne?

Trzy najczęstsze sposoby stosowania olejków eterycznych to: • zastosowanie miejscowe, • inhalacje, • doustnie. Większość czystych olejków eterycznych można stosować na trzy sposoby - ale należy zachować ostrożność: nie wszystkie olejki eteryczne są oczyszczone we właściwy sposób.

Inhalacje

Olejki eteryczne są najbardziej znane ze swojego zapachu (stąd termin aromaterapia). Wdychanie olejków eterycznych stymuluje każdy z ponad 1000 receptorów w jamie nosowej, które przekazują sygnały do układu limbicznego, centrum naszych emocji. Stamtąd mogą wpływać na autonomiczny układ nerwowy, hormonalny i immunologiczny. Kiedy olejki eteryczne docierają do płuc, przechodzą z pęcherzyków do krwionośnych naczyń włosowatych. Gdy znajdą się w krwiobiegu, są wystarczająco małe, aby przejść przez barierę krew-mózg. Wdychanie niektórych olejków eterycznych może: • pomagają poprawić nastrój, emocje i libido, • wspierać ilość i jakość snu, • zwiększyć skupienie lub czujność, • zmniejszyć uczucie stresu lub okazjonalny niepokój.

Zastosowanie miejscowe

Możesz zastosować olejek eteryczny samodzielnie lub rozcieńczony „olejem nośnikowym” (takim jak olej awokado, kokosowy, oliwa z oliwek lub olej sezamowy). Rozcieńczając olejki eteryczne: • spowolniasz wchłanianie (szczególnie ważne, jeśli używasz oleju na dziecku), • pozwalasz na efektywniejsze wykorzystanie olejku eterycznego, • pomagasz dłużej utrzymać efekt olejku. Po wniknięciu w skórę olejki eteryczne mogą działać lokalnie na miejsce, w które wcierasz olejek lub mogą działać systemowo, oddziaływać na cały organizm. Jeśli szukasz efektu systemowego, jednym z najlepszych miejsc do nałożenia oleju są podeszwy stóp, ponieważ ich pory są duże i olejki eteryczne szybko się wchłaniają.

Miejscowe stosowanie niektórych olejków eterycznych może:

• pomagać w celowaniu w określone obszary, takie jak zatoki, układ limfatyczny lub żołądek,

• mieć wiele korzyści związanych z inhalacją,

• łagodzić bolesność mięśni lub sztywność stawów w wyniku treningów lub innych drobnych urazów.


Przyjmowanie doustnie


Spożywanie olejków eterycznych jest jednym z najbardziej dyskutowanych tematów w alternatywnym zdrowiu. W żadnym wypadku nie zalecamy spożywania taniego olejku eterycznego o zapachu perfum. Chociaż większość czystych olejków eterycznych może być spożywana, nie zawsze jest powód, aby to zrobić.

Badania wskazują, że spożywanie niektórych olejków eterycznych może:

• pomagają nam trawić i wchłaniać jedzenie,

• pomagają złagodzić sporadyczne zaburzenia trawienia,

• pomóc złagodzić objawy problemów trawiennych, takich jak zapalenie dziąseł, zapalenie jelita grubego, zespół jelita drażliwego,

• wspierać układ odpornościowy,

• niwelować lekkie stany zapalne.

Olejki eteryczne są hydrofobowe, co oznacza, że ​​wznoszą się na szczyt po zmieszaniu z wodą. Przyjmowanie ich z posiłkiem zawierającym tłuszcz lub niewielką ilością oleju nośnikowego pomaga rozproszyć je w układzie trawiennym.

Jednym z argumentów przeciwko olejkom eterycznym jest to, że nie ma wystarczających badań na ich temat. Mówiąc najprościej, to nie jest prawda. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost opublikowanych badań nad olejkami eterycznymi.

Naukowcy zaczynają testować różne olejki i ich składniki. Niestety, prawdopodobnie nigdy nie zobaczymy tylu badań nad olejkami eterycznymi, jak w przypadku farmaceutyków lub opatentowanych suplementów. Nie dlatego, że olejki nie działają. Ale ponieważ…badania te są naprawdę drogie. Przy kilkuset składnikach występujących w każdym olejku, z których każdy oferuje inne korzyści zdrowotne, projekty badawcze mogą się znacznie różnić. Na przykład istnieją dowody na to, że olej rumiankowy ma właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe i może pomóc w: • zwalczaniu objawów przeziębienia, • stanach sercowo-naczyniowych, • w kolce / biegunce, • zwalczaniu wyprysków, • niwelowaniu efektów żołądkowo-jelitowych, • hemoroidach, • osteoporozie,

• w poprawie jakości snu, • w cukrzycy, • w gojeniu ran, • w zwalczaniu stanów lękowych. Rumianek może nawet poprawić jakość życia pacjentów chorych na raka.


Specyficzne olejki i ich zalety

Oto podsumowanie niektórych bardziej interesujących opublikowanych badań dostępnych na temat olejków eterycznych.

Mięta pieprzowa

Może poprawić wyniki sportowe.

W badaniach przeprowadzonych po zażyciu jednej kropli mięty pieprzowej bezpośrednio na język lub w wodzie mineralnej stwierdzono: • zwiększoną siłę uchwytu, wyższy skok w pionie i dalszy skok w dal, lepszy czas reakcji wizualnej i słuchowej oraz mniejszą zmienność rytmu serca, zarówno pięć minut, jak i 60 minut po użyciu, • poprawę pojemności płuc i zmniejszenie poziomu kwasu mlekowego we krwi po 10 dniach codziennego spożywania. Zwiększył się metabolizm węglowodanów, co sugeruje wzrost produkcji energii w tkance mięśniowej. Poprawiło się także tętno podczas wysiłku. Wdychanie mięty pieprzowej zapewnia: • poprawę czasu w biegu na 400 m, • zwiększoną wydajność pompek i siłę chwytu.

Może poprawić stan przewodu pokarmowego.

• Wykazano, że mięta pieprzowa łagodzi dyskomfort i sporadyczne bóle brzucha, rozluźniając mięśnie gładkie przewodu pokarmowego.

Może poprawić stan włosów.

• Badano również miętę pieprzową (w badaniu na zwierzętach) aby stymulować wzrost włosów.

Lawenda

Lawenda jest najczęściej używanym olejkiem eterycznym na świecie. Jest również najbardziej fałszowanym, ponieważ popyt znacznie przewyższa podaż. Olej jest destylowany z kwiatów.

Może poprawić sen.

Wdychanie lawendy przed lub podczas wczesnych faz snu: • wzmacnia głęboki sen, • poprawia jakość snu.

Może pogłębić relaks i spokój.

Wdychanie lawendy: • może obniżyć pobudzenie autonomicznego układu nerwowego (tj. reakcję na stres), w tym obniżenie ciśnienia krwi, tętna i temperatury skóry, • obniża poziom kortyzolu, • może stymulować aktywność mózgu fal alfa (co zdarza się, gdy nasz mózg jest „na biegu jałowym” - marzeń lub medytacji) Gdy porównano lawendę i rozmaryn (które mają nieco podobne profile zapachowe), lawenda była relaksująca, podczas gdy rozmaryn był stymulujący.

Może zmniejszyć odczuwanie bólu.

Wśród kobiet, które miały cięcia cesarskie, osoby w grupie używającej olejku lawendowego wykazywały znacznie niższy poziom odczuwanego bólu po 4, 8 i 12 godzinach po operacji.

Może poprawić koncentrację i zaufanie.

Lawenda skraca czas reakcji, którego można się spodziewać, ponieważ jest uspokajająca. Co ciekawe, pomaga zwiększyć uwagę podczas długoterminowego zadania. Zapach lawendy zwiększa także poczucie zaufania międzyludzkiego.


Cytrusy

Oleje cytrusowe są tłoczone na zimno ze skórki owoców.

Może nas uspokoić i poprawić nastrój.

Olej bergamotki (stanowiącej część rodziny cytrusów) może uspokoić układ nerwowy; wspierać sen, zwiększać relaks i łagodzić okazjonalne uczucia niepokoju. Pomarańczowy olejek eteryczny może zrobić to samo.

Może nas stymulować.

Z drugiej strony cytryna i grejpfrut mogą poprawić nasz nastrój, obudzić i poruszyć mózg. (Dlatego właśnie wiele środków czyszczących ma zapach cytrynowy).

Inne interesujące ustalenia

W badaniach: • Pieprz, estragon, koper włoski i grejpfrut mają działanie stymulujące: Aktywność sympatycznego układu nerwowego (SNS) wzrasta po zastosowaniu tych olejków od 1.7 do 2,5 raza. Olej z pieprzu zwiększa stężenie adrenaliny. • Oleje z róży i paczuli wychładzają nas: hamują aktywność SNS. Róża obniża poziom adrenaliny. • Jaśmin poprawia jakość snu. Jaśmin jest często używany przy produkcji perfum, ponieważ wiele osób uważa jego zapach za uwodzicielski. • Wdychanie neroli (gorzkiej pomarańczy) przez kobiety po menopauzie obniżył ciśnienie krwi, zwiększyło pożądanie seksualne, obniżyło poziom stresu i pobudziło układ hormonalny. • Olejek eteryczny z liści laurowych, które znane są jako przyprawa używana w kuchni, po użyciu go do inhalacji zwiększa koncentrację i poprawia reakcje na nieprzewidywalne bodźce. • Badania na zwierzętach pokazują, że olejki eteryczne pomagają w ograniczeniu skutków zapalenie jelita grubego. • 2-3 krople olejku z trawy cytrynowej dziennie obniżały poziom cholesterolu u dorosłych z wysokim poziomem cholesterolu. • Olejki eteryczne o wysokiej zawartości beta-kariofilenu (występującego w goździkach, rozmarynie, konopiach i chmielu) mają właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Beta-kariofilina (BCP) jest wysoce skoncentrowana w copaiba, z grupy drzew południowoamerykańskich z rodzaju Copaifera. Co ciekawe, ten składnik występuje także w konopiach indyjskich.

Więcej domowych eksperymentów z olejkami eterycznymi

Około 300 olejków eterycznych jest dostępnych na całym świecie. Jeśli chcesz się poeksperymentować, uzyskaj wysokiej jakości dyfuzor ultradźwiękowy z zimnym powietrzem i zaopatrz się w 10-12 olejków eterycznych. W miarę zdobywania doświadczenia nauczysz się mieszać oleje ze sobą w celu uzyskania różnych efektów. Możesz samodzielnie sprawdź niepotwierdzone dane naukowe : • Sen: Moja formuła na poprawę snu to połączenie pomarańczy, drewna cedrowego, ylang ylang i kilku olejków iglastych. • Energia: używam mięty pieprzowej lub mieszanki rozmarynowo-czarnego pieprzu przed treningami. • Libido: niebieski świerk wspomaga moją równowagę hormonalną. ( Jeśli jesteś w ciąży, lub rozważasz to, zachowaj ostrożność.) • Trawienie: Mieszanka estragon-imbir-anyż-paczula pomaga w moich sporadycznych problemach trawiennych. • Koncentracja i kreatywność: oleje cytrusowe, mięta i onycha w dyfuzorze na moim biurku pachną wspaniale i zapewniają mi skupienie i produktywność.

Co dalej?

Patrząc w przyszłość, powinniśmy zwracać uwagę na przeszłość. Wczesna medycyna charakteryzowała się próbami, błędami i obserwacjami. Olejki eteryczne prawdopodobnie staną się bardziej powszechne w świecie zdrowia i sprawności fizycznej w ciągu najbliższych kilku lat. Do tego czasu rozważ następujące kroki:

1. Zacznij od podstaw zdrowego stylu życia.

O ile olejki eteryczne mogą mieć silny wpływ na nasze zdrowie, nie załatwią za nas tematu właściwego odżywiania. Nadal musimy wspierać nasze ciała odpowiednim żywieniem, ćwiczeniami i wyborem stylu życia. Kiedy są solidne podstawy, olejki eteryczne mogą pomóc uzyskać lepsze efekty. Nasze emocje mają znaczący wpływ na nasze decyzje. Kiedy jesteśmy zestresowani, zbulwersowani lub rozdrażnieni, znacznie łatwiej jest sięgnąć po fast foody i pominąć treningi, więc uważam, że wdychanie olejków eterycznych może pomóc nam w podejmowaniu lepszych podstawowych decyzji dotyczących stylu życia.

2. Wypróbuj dla siebie olejki eteryczne.

Bądź obiektywny/a, zapisuj wyniki swoich prób i, jeśli to możliwe, spróbuj różnych wariantów (np. olejki o podobnym zapachu lub inne różne aplikacji). Zacznij od jasnej linii bazowej i zmieniaj jedną zmienną na raz (np. rodzaj olejku lub sposób aplikacji), aby śledzić zmiany. Eksperymenty własne są zabawne i naprawdę pouczające.

3. Nie dawaj wiary "cudownym" właściwościom zdrowotnym.

Nic nie leczy wszystkiego. Nawet jeśli coś daje bardzo realne rezultaty, efekty te będą prawdopodobnie małe lub umiarkowane. Jest rzeczą oczywistą, ale i tak to powiem: problemy medyczne powinny być rozwiązywane pod nadzorem kompetentnego lekarza. Chociaż olejki eteryczne mogą pomóc w określonych objawach lub problemach, nie zastępują one terapii medycznej, jeśli jest to zalecane przez lekarza.

4. Używaj olejków wysokiej jakości.

Szacuje się, że tylko 2 procent olejków eterycznych ma jakość terapeutyczną. Reszta po prostu ładnie pachnie. Kiedy mówimy o korzyściach zdrowotnych, mamy na myśli wysokiej jakości, lecznicze olejki eteryczne, a nie tanie.

6. Pozyskuj informacje z wiarygodnych źródeł.

Niewielu ludzi zna dobrze tą materię. Jeśli chcesz uzyskać pomoc w samodzielnym eksperymentowaniu, zalecamy zrobienie tego z pomocą doświadczonego coacha żywieniowego lub lekarza. Zapisz się na konsultację u coacha żywieniowego.


Literatura:


materiał przygotowany w oparciu o artykuły Precision Nutrition

Anthoni C, Laukoetter MG, Rijcken E, et al. Mechanisms underlying the anti-inflammatory actions of boswellic acid derivatives in experimental colitis. Am J Physiol. Gastrointest Liver Physiol. 2006;290:G1131-G1137

Brooker DJ, Snape M, Johnson E, et al.: Single case evaluation of the effects of aromatherapy and massage on disturbed behaviour in severe dementia. Br J Clin Psychol. 1997;36:287–296

Bukovská A, Čikoš Š, Juhás Š, et al. Effects of a Combination of Thyme and Oregano Essential Oils on TNBS-Induced Colitis in Mice. Hindawi Publishing Corporation: Mediators of Inflammation. 2007 doi:10.1155/2007/23296

Chioca LR, Ferro MM, Baretta IP, et al. Anxiolytic-like effect of lavender essential oil inhalation in mice: Participation of serotonergic but not GABAA/benzodiazepine neurotransmission. J Ethnopharm. 2013;147:412-418

Choi SY, Kang P, Lee HS, Seol GH. Effects of Inhalation of Essential Oil of Citrus aurantium L. var. amara on Menopausal Symptoms, Stress, and Estrogen in Postmenopausal Women: A Randomized Controlled Trial. Evid-Based Compl Alt Medic. 2014 http://dx.doi.org/10.1155/2014/796518

6 wyświetlenia