Cynamon- dlaczego powinniśmy jeść go więcej?

Aktualizacja: 22 kwi 2019


Cynamon kojarzy mi się z zimową herbatą i z mieszanką przypraw do piernika. Oprócz walorów smakowych i pięknego zapachu ma on wiele właściwości korzystnych dla naszego zdrowia.

Cynamon stabilizuje poziom cukru we krwi, wpływa na wydzielanie insuliny, obniża ciśnienie krwi i przyśpiesza gojenie ran. Dodatkowo jest silnym antyutleniaczem i działając przeciwzapalnie pomaga zwalczać zimowe przeziębienia.


Otrzymaliśmy od Was na Facebook-u pytania odnośnie rodzajów cynamonu. Kilka słów na ten temat.

Cynamon otrzymuje się głównie z wysuszonej kory cynamonowca cejlońskiego. Jest to najwartościowsza odmiana cynamonu zawierająca najwięcej cennych składników i najmniejsze ilości substancji o nazwie kumaryna. Kumaryna w zbyt dużych ilościach może być toksyczna i może uszkodzić wątrobę.

Rodzajem, którego powinniśmy unikać jest cynamon tzw. wonny lub Cassia pochodzący z Chin. Zawiera on około 100 razy więcej kumaryny niż cynamon cejloński. Jest ciemniejszy i bardziej gorzki niż cynamon cejloński.

Najbardziej charakterystyczną różnicą jest twardość cynamonu występującego w formie kawałków kory- zwiniętych ruloników. Cynamon wonny jest bardzo twardy- w odróżnieniu od cynamonu cejlońskiego, kruchego i łamliwego. Sprawdzajmy więc kraj pochodzenia przyprawy na etykietach kupowanych produktów. Jeżeli importer go nie podaje, lepiej zrezygnować z zakupu.


Poniżej kilka przykładów używania potraw jako naturalnych leków z wykorzystaniem właściwości cynamonu cejlońskiego:


Cynamonowa kawa.


Dodaj szczyptę cynamonu do swojej porannej kawy. Słodki smak cynamonu może być alternatywą dla słodzenia.


Używaj cynamonu do batatów i innych warzyw korzeniowych. 


Pokrój bataty i inne warzywa korzeniowe w słupki, dodaj niewielką ilość oleju kokosowego, cynamonu, rozmarynu, świeżego pieprzu oraz szczyptę morskiej soli. Rozłóż na blasze wyłożonej papierem i włóż do piekarnika rozgrzanego do temperatury   180º C na około 30 minut. Nie tylko zapach będzie fantastyczny!


Cynamonowa owsianka.


Cynamon doda aromatu Twojej porannej owsiance. Podawaj płatki owsiane ugotowane w ulubionym mleku roślinnym z płatkami migdałowymi, świeżymi jagodami i cynamonem.


Cynamonowy koktajl.


Czy znacie proszek białkowy, który smakuje dobrze? W kolejnym artykule znajdziecie więcej na ten temat. Cynamon, ze względu na swój słodki smak może zastąpić cukier.

Dodaj następujące składniki do blendera i miksuj, aż koktajl stanie się aksamitny:

1 miarka (30g) proszku białkowego

garść świeżego szpinaku

¼ łyżeczki cynamonu

½ szklanki owoców jagodowych

1 łyżeczka zmielonego siemienia lnianego

lód

woda lub niesłodzone mleko roślinne

Cynamonowe masło orzechowe.


Upraż orzechy i zmiksuj je w szybkoobrotowym blenderze dodając cynamon.


Cynamonowe naleśniki.


Przygotowując dowolne naleśniki dodaj do nich cynamon. Możesz podać je z masłem orzechowym i pokrojonym w plasterki bananem.


Cynamonowy jogurt.


Obserwujesz trendy śniadaniowe?  Jeżeli decydujesz się na jogurt (mleczny czy roślinny) sprawdź czy nie zawiera w składzie cukru. Jeżeli nie, możesz go spożyć na śniadanie dodając cynamon i ulubione orzechy jako dodatkową porcję białka.

Jeżeli interesują Cię niezwykłe właściwości przypraw, zapraszamy do artykułu na temat kardamonu.

0 wyświetlenia