Dieta eliminacyjna

Aktualizacja: 22 paź 2019


Dieta eliminacyjna

Oczywiście nie ma czegoś takiego jak idealna dieta. Biochemicznie wszyscy jesteśmy wyjątkowi i mamy indywidualne potrzeby dotyczące tego, ile jeść, co jeść i kiedy jeść. Musimy więc zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby znaleźć najlepszy sposób żywienia / stylu życia.

Wiele osób cierpi na dolegliwości związane z układem trawiennym. Dieta eliminacyjna jest jednym z niezwykle przydatnych sposobów, aby z tym walczyć.

Jeśli cierpisz na nadwrażliwość pokarmową, przestrzeganie diety eliminacyjnej przez kilka tygodni może być rozwiązaniem twoich problemów i może przynieść niezwykłe efekty. Czym jest dieta eliminacyjna? Eliminujesz niektóre pokarmy przez pewien czas, zwykle trzy lub cztery tygodnie, a następnie powoli ponownie wprowadzasz określone pokarmy i monitorujesz objawy pod kątem możliwych reakcji. Można robić testy na alergie pokarmowe. Jednak nie zawsze przynoszą one oczekiwane rezultaty. Dieta eliminacyjna nadal pozostaje najlepszym sposobem identyfikacji wrażliwości na różne produkty. Filozofia i praktyka diety eliminacyjnej


Kierujemy się czterema ważnymi zasada przy ustalaniu planu diety eliminacyjnej.

  • Nauka: Poszukujemy opublikowanych badań w celu uzyskania danych dotyczących wpływu niektórych produktów spożywczych na trawienie i zdrowie.

  • Doświadczenie: Korzystamy z naszego doświadczenia, aby wypracować konkretne zalecenia.

  • Teoria: Opierając się zarówno na badaniach naukowych, jak i na naszym doświadczeniu - opracowujemy modele wyjaśniające, co i dlaczego robimy.

  • Praktyka: w końcu wszystko sprowadza się do tego, co przynosi oczekiwane efekty.

Ogólnie rzecz biorąc, łatwo jest opracować bardzo sztywną, dogmatyczną i restrykcyjną koncepcję diety eliminacyjnej. I wiele osób tak robi. Trudno jednak długookresowo podporządkować się takim zaleceniom. Proponujemy kierować się tym, co faktycznie działa - czego dowodzi doświadczenie kliniczne i dostępne wyniki badań oraz własne doświadczenia.


Jak przygotować dietę eliminacyjną

Co usunąć?


Najlepsze diety eliminacyjne usuwają największą liczbę produktów spożywczych. Ogólnie rzecz biorąc, im bardziej restrykcyjnie, tym lepiej. Większość diet eliminacyjnych usuwa gluten, nabiał, soję, jajka, kukurydzę, wieprzowinę, wołowinę, kurczaka, fasolę / soczewicę, kawę, owoce cytrusowe, orzechy i warzywa psiankowate. To może brzmieć groźnie, ale nadal pozostaje wiele opcji na stosunkowo zadowalającą dietę składającą się głównie z ryżu, mięsa (tj. Indyka, ryb, jagnięciny), większości owoców i większości rodzajów warzyw. Poniższa tabela zawiera przykład tego, co należy uwzględnić i wykluczyć podczas diety eliminacyjnej.


Produkty dozwolone Produkty zakazane

Owoce Prawie wszystkie świeże owoce Owoce cytrusowe Warzywa Prawie wszystkie świeże surowe, Pomidory, bakłażan, ziemniaki parzone, smażone lub pieczone (słodkie ziemniaki są w warzywa porządku) Skrobia Ryżowa *, gryka * Pszenica, kukurydza, jęczmień, orkisz, żyto, owies, wszystkie produkty zawierające gluten

Strączkowe Soja, tofu, tempeh, mleko sojowe, wszystkie ziarna, groch, soczewica Orzechy Wszystkie orzechy i nasiona

i nasiona Mięso i ryby Ryby, indyki, jagnięcina, dziczyzna Wołowina, kurczak, wieprzowina, jaja, wędliny, boczek, hot dogi, konserwy mięsne, kiełbasa, skorupiaki, substytuty z soi Przetwory mleczne Niesłodzone mleko ryżowe *, Mleko, ser, twaróg, śmietana,

i substytuty mleka mleko kokosowe jogurt, masło, lody, zabielacze inne niż mleczne Tłuszcze Oliwa z oliwek tłoczona na Margaryna, masło, oleje

zimno, olej lniany, olej kokosowy przetworzone i uwodornione, majonez, pasty do smarowania Napoje Dużo świeżej wody, herbat Alkohol, kofeina (kawa, czarna

ziołowych (np. Rooibos, mięta itp.) herbata, zielona herbata, soda) Przyprawy Sól morska, świeża papryka, świeże Czekolada, ketchup, musztarda,

zioła i przyprawy (tj. Czosnek, kminek, chutney, sos sojowy, sos koperek, imbir, oregano, pietruszka, barbecue,

rozmaryn, tymianek, kurkuma) ocet Słodziki Stevia (w razie potrzeby) Biały lub brązowy cukier, miód, syrop klonowy, syrop kukurydziany, desery


* Może być również usunięty, jeśli podejrzewasz wrażliwość na te ziarna.



Jak wspomnieliśmy, jest to dość restrykcyjna dieta eliminacyjna. Kluczem tutaj jest, aby nie być zbyt dogmatycznym. Eksperymentowanie rządzi naszym jadłospisem. Spróbuj różnych rzeczy i zobacz, co działa w twoim przypadku. Jedynym zastrzeżeniem jest to, że im więcej usuniesz, tym bardziej prawdopodobne jest, że odkryjesz żywność, której nie tolerujesz- co finalnie będzie dobre dla twojego zdrowia.


Kolejna wskazówka: rozważ usunięcie innych pokarmów- tych, które często jesz. Spróbuj zastąpić czymś innym. Może się okazać, że nietolerancja pokarmowa dotyczy często spożywanego produktu.


Jak długo należy stosować taką dietę?

Długość diety eliminacyjnej może się różnić w zależności od wieku i nasilenia objawów. U dzieci widać korzyści z diety eliminacyjnej trwającej 7-10 dni, podczas gdy większość dorosłych reaguje na zmiany diety w okresie od trzy do czterech tygodni. W trakcie diety eliminacyjnej jedyną naprawdę ważną rzeczą jest całkowite uniknięcie żywności omówionej powyżej. Podczas diety eliminacyjnej, upewnij się, że spożywasz odpowiednią ilość wody - od 2 do 4 litrów.


Ponowne wprowadzanie produktów do diety

Dieta eliminacyjna nie ma na celu pozbycie się wszystkich pokarmów na zawsze. To byłoby okropne. Chodzi raczej o wyeliminowanie pokarmów, a następnie powolne ich wprowadzanie, po kolei, dzięki czemu można monitorować pojawiające się objawy. Po trzech tygodniach diety eliminacyjnej należy ponownie wprowadzić pojedynczą grupę pokarmową, ale tylko na jeden dzień. Następnie monitoruj objawy przez dwa dni. Na przykład możesz zdecydować się na ponowne wprowadzenie nabiału w poniedziałek. Tego dnia możesz zjeść ser, lody i wypić szklankę mleka. Potem monitoruj wszelkie nieprawidłowe reakcje we wtorek i środę. Jeśli nie masz widocznych objawów, możesz spróbować ponownie wprowadzić w czwartek kolejne produkty (np. jajka). Możesz kontynuować ten proces przez kilka kolejnych tygodni, ponownie wprowadzając nowe produkty co kilka dni, dopóki nie określisz, które produkty powodują problemy. Cały proces zajmie około 5-6 tygodni, a pod koniec eksperymentu dowiesz się wiele o tym, jak twoje ciało reaguje na różne pokarmy.


Na co zwracać uwagę

Zwracaj uwagę na sen, nastrój, energię, trawienie i itp. Zalecamy prowadzenie dziennika w fazie eliminacji i śledzenie wszelkich fizycznych i psychicznych lub emocjonalnych oznak i objawów. Jeśli czujesz się lepiej w okresie eliminacji (tj. więcej energii, lepszy sen), może to oznaczać, że jedzenie, które często spożywasz było przyczyną problemu. Drugą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, są objawy - negatywne lub pozytywne - podczas ponownego wprowadzania poszczególnych produktów. Negatywne reakcje mogą obejmować:

  • bezsenność

  • zmęczenie

  • ból stawów i / lub stan zapalny

  • wypryski skóry lub wysypki

  • bóle głowy

  • problemy jelitowe lub ból żołądkowo-jelitowy

  • wzdęcia

  • zawroty głowy

  • problemy z oddychaniem

Zwracaj uwagę na wszelkie objawy występujące po wprowadzeniu kolejnych produktów do diety - pozytywne i negatywne.


Wskazówki

Jak widać, dieta eliminacyjna nie jest łatwa. Ale też nie jest taka trudna. Wymaga tylko planu i konsekwencji. Pamiętaj, że osoby, które spędzają tydzień przed rozpoczęciem programu, szukając przepisów przyjaznych dla diety eliminacyjnej radzą sobie znacznie lepiej niż ludzie, którzy tego nie robią. Miej pod ręką żywność, której będziesz potrzebować. Przygotuj jedzenie z wyprzedzeniem. Wyrzuć z kuchni zakazane produkty. Prowadź dziennik. Zapisuj objawy, poziom energii i nastrój w ciągu dnia, aby pomóc w identyfikacji objawów związanych ze spożywaniem określonych produktów. W ten sposób zdobędziesz trwałą i jednoznaczną wiedzę o swoim zdrowiu i samopoczuciu.

Jeżeli potrzebujesz pomocy, zapisz się na konsultacje żywieniowe programu SmartEating.


Literatura:


przygotowano na podstawie artykułu https://www.precisionnutrition.com/elimination-diet

0 wyświetlenia