Fruktoza – czy trzeba ograniczać owoce?


owoce, fruktoza, cukier

Czym jest fruktoza?


Fruktoza to monosacharyd, najprostsza postać węglowodanu. Jak sama nazwa wskazuje fruktoza posiada tylko jedną grupę cukrową; w związku z tym nie można jej dalej rozbić.

Każdy rodzaj węglowodanów powoduje różne skutki dla naszego organizmu w zależności od struktury węglowodanów i i ich źródła. Struktura chemiczna wpływa na to, jak szybko i jak łatwo łatwo cząsteczka węglowodanu jest trawiona. Jedzenie, które jest źródłem węglowodanów może nam dostarczyć również inne składniki odżywcze.


Gdzie możemy znaleźć fruktozę?


Zarówno syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy, jak i owoce zawierają fruktozę, ale ich działanie w organizmie jest różne. Owoce, w przeciwieństwie do syropu kukurydzianego zawierają dodatkowe składniki odżywcze oraz błonnik, które wpływają na trawienie i wchłanianie fruktozy. Dodatkowo, ilość fruktozy dostarczanej przy spożyciu owocu jest znacznie mniejsza niż gdy wypijemy puszkę Coca Coli lub Pepsi.

Fruktoza różni się od glukozy, cukru który jak wiemy znajduje się w krwioobiegu.

Fruktoza ma wolniejsze tempo wchłaniania. W przeciwieństwie do glukozy, fruktoza nie powoduje zwiększenia wydzielania insuliny.

Spożywanie owoców przynosi więcej korzyści niż picie soków- trzeba zjeść 4-5 jabłek, aby dostarczyć organizmowi ilość fruktozy równej tej, która znajduje się w 1,5 szklanki soku jabłkowego. 

Dlaczego fruktoza jest ważna?


Fruktoza jest wchłaniana w inny sposób niż glukoza. Fruktoza ma wolniejsze tempo wchłaniania. W przeciwieństwie do glukozy, fruktoza nie powoduje zwiększenia wydzielania insuliny.

500 lat temu, zanim nastąpiła masowa produkcja cukru, ilość fruktozy w naszej diecie była bardzo ograniczona. Fruktoza była dostarczana tylko poprzez spożywanie naturalnych produktów. Całe owoce, warzywa, ziarna, orzechy / nasiona i białka mają ograniczone ilości fruktozy i gwarantują jej ograniczone spożycie. Zwiększone spożycie fruktozy łączy się z przemysłową produkcją fruktozy ze źródeł takich jak kukurydza i z dodawaniem jej do różnych przetworzonych produktów spożywczych.

owoce, fruktoza, cukier, węglowodany

Konsumpcja fruktozy znacznie wzrosła w latach 1970-2000. Większość ludzi kojarzy fruktozę z owocami, ale większość naszej codziennej fruktozy pochodzi obecnie z przetworzonych produktów spożywczych. 

Pamiętajmy, że fruktozę otrzymujemy nie tylko spożywając produkty przetworzone, ale także z sacharozy (cukru stołowego). Sacharoza to rodzaj cukru składający się z glukozy i fruktozy.

Sacharoza znajduje się w przetworzonej żywności, w tym w słodyczach, napojach bezalkoholowych i prawie w każdej “jadalnej substancji podobnej do żywności” znajdującej się w różnorodnych opakowaniach/ pudełkach.


Co powinniśmy wiedzieć?


Nasza wątroba jest głównym miejscem metabolizmu fruktozy. 

Wysokie spożycie fruktozy (w przeciwieństwie do innych węglowodanów dietetycznych) może nie stymulować normalnej produkcji leptyny. Więcej na temat leptyny dowiesz się TUTAJ. Leptyna jest hormonem sytości i jej prawidłowe wydzielanie odpowiada za bilansowanie uczucia głodu i sytości. Dzięki niej otrzymujemy informację, że jesteśmy syci i pora przestać jeść. Spadek produkcji leptyny związany z długotrwałym przyjmowaniem dużych ilości fruktozy może mieć szkodliwy wpływ na regulację sytości i na poziom tkanki tłuszczowej. 

Ponieważ fruktoza zatrzymuje się w wątrobie, nie ma wpływu na poziom cukru we krwi.

Niemniej jednak nadmierne spożycie fruktozy może prowadzić do powstawania nadmiarowych tłuszczów w wątrobie, jak również do zaburzenia regulacji tkanki tłuszczowej.