Glicyna - cenny aminokwas


aminokwasy, jedzenie bogate w białko, Totomato

przygotowane na podstawie https://aminoacidstudies.org/glycine/


Czym jest glicyna?

Spośród 22 aminokwasów niezbędnych naszemu organizmowi do funkcjonowania i wytwarzania białek, glicyna jest najmniejsza i najprostsza - tylko jeden wodór tworzy łańcuch boczny. Nazwa glicyny często jest skracana do G lub Gly.

Glicyna jest drugim najbardziej rozpowszechnionym aminokwasem występującym w ludzkich enzymach i białkach.

Więcej o źródłach białka pochodzenia roślinnego pisaliśmy TUTAJ. Wątroba tworzy glicynę z seryny i treoniny, które są również aminokwasami. Jest to krystaliczna substancja o słodkim smaku i główny aminokwas w cukrze trzcinowym. W ludzkim ciele najwyższe stężenia tego aminokwasu występują w skórze, tkankach łącznych i w mięśniach.


Zastosowania glicyny

Ten aminokwas spełnia kilka ważnych ról w organizmie. Jest niezbędny do produkcji wielu różnych kwasów, w tym kwasów nukleinowych, kwasów żółciowych, fosforanu kreatyny i porfiryn. W szerszej skali ciało wykorzystuje je do regulacji i wspierania wielu istotnych procesów. Glicyna odgrywa również ważną rolę w ośrodkowym układzie nerwowym i układzie pokarmowym. Pomaga w rozkładaniu tłuszczu poprzez regulację stężenia kwasów żółciowych. Dodatkowo organizm wykorzystuje ten aminokwas do biosyntezy hemu. Hem jest kluczowym składnikiem hemoglobiny. Hemoglobina jest niezbędna do utrzymania integralności czerwonych krwinek i optymalnej zdolności przenoszenia tlenu.


Zastosowania medyczne

Zdrowie psychiczne

Glicyna jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. Działa głównie w pniu mózgu i rdzeniu kręgowym, gdzie ułatwia przekazywanie impulsów nerwowych.

Totomato, mózg, choroby układu nerwowego, glicyna

Przeprowadzono liczne badania nad korzyściami tego aminokwasu w leczeniu zaburzeń nerwowych, takich jak nadpobudliwość, schizofrenia, choroba dwubiegunowa i padaczka. Jedno z badań skupiających się na pacjentach ze schizofrenią opornych na leczenie wykazało, że wysoka dawka glicyny w połączeniu z lekami przeciwpsychotycznymi może znacząco złagodzić objawy negatywne. Wyniki te są poparte podobnymi badaniami dotyczącymi zaburzeń psychicznych. Inne badania wykazały, że leczenie glicyną może zapobiegać napady związane z padaczką.


Glicyna wpływa na poprawienie jakości snu. Przyjmowanie 3 g suplementu glicyny 2-3 godziny przed snem może w znaczący sposób wpłynąć na poprawę snu, również w sytuacjach stresowych.

Regulacja poziomu cukru we krwi

Glicyna pomaga regulować poziom cukru we krwi poprzez przekształcanie glukozy w energię. Naukowcy znaleźli dowody na poparcie jej stosowania w celu poprawy długoterminowego poziomu cukru we krwi pacjentów z cukrzycą typu. Ponieważ ten aminokwas jest słodki, jest często zalecany jako dodatek cukrowy dla diabetyków.

Budowa tkanki mięśniowej

Organizm wykorzystuje glicynę do biosyntezy kreatyny. Kreatyna dostarcza mięśniom bezpośredniego źródła energii i pomaga budować tkankę mięśniową i zwiększa siłę. Dlatego glicyna jest ważnym aminokwasem dla sportowców, którzy chcą zwiększyć masę mięśniową i wydajność. Jest również pomocna dla pacjentów po operacji lub w innych sytuacjach, kiedy występuje długotrwałe unieruchomienie. Może pomóc w przeciwdziałaniu zanikowi mięśni.


Odbudowa tkanek

Glicyna jest ważnym aminokwasem o działaniu przeciwstarzeniowym. Około jedna trzecia kolagenu składa się z glicyny. Kolagen jest niezbędnym białkiem, którego organizm używa do utrzymania elastyczności i jędrności tkanki łącznej i skóry. W przypadku braku glicyny organizm nie może naprawić uszkodzonych tkanek. Więcej na temat kolagenu przeczytasz TUTAJ. Dodatkowo badania wykazały, że ten aminokwas pomaga chronić organizm przed wstrząsem w wyniku utraty krwi. Pomaga także zapobiegać tworzeniu się wolnych rodników i niedotlenieniu.