Glicyna - cenny aminokwas


przygotowane na podstawie https://aminoacidstudies.org/glycine/


Czym jest glicyna?

Spośród 22 aminokwasów niezbędnych naszemu organizmowi do funkcjonowania i wytwarzania białek, glicyna jest najmniejsza i najprostsza - tylko jeden wodór tworzy łańcuch boczny. Nazwa glicyny często jest skracana do G lub Gly.

Glicyna jest drugim najbardziej rozpowszechnionym aminokwasem występującym w ludzkich enzymach i białkach.

Więcej o źródłach białka pochodzenia roślinnego pisaliśmy TUTAJ. Wątroba tworzy glicynę z seryny i treoniny, które są również aminokwasami. Jest to krystaliczna substancja o słodkim smaku i główny aminokwas w cukrze trzcinowym. W ludzkim ciele najwyższe stężenia tego aminokwasu występują w skórze, tkankach łącznych i w mięśniach.


Zastosowania glicyny

Ten aminokwas spełnia kilka ważnych ról w organizmie. Jest niezbędny do produkcji wielu różnych kwasów, w tym kwasów nukleinowych, kwasów żółciowych, fosforanu kreatyny i porfiryn. W szerszej skali ciało wykorzystuje je do regulacji i wspierania wielu istotnych procesów. Glicyna odgrywa również ważną rolę w ośrodkowym układzie nerwowym i układzie pokarmowym. Pomaga w rozkładaniu tłuszczu poprzez regulację stężenia kwasów żółciowych. Dodatkowo organizm wykorzystuje ten aminokwas do biosyntezy hemu. Hem jest kluczowym składnikiem hemoglobiny. Hemoglobina jest niezbędna do utrzymania integralności czerwonych krwinek i optymalnej zdolności przenoszenia tlenu.


Zastosowania medyczne

Zdrowie psychiczne

Glicyna jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. Działa głównie w pniu mózgu i rdzeniu kręgowym, gdzie ułatwia przekazywanie impulsów nerwowych.

Przeprowadzono liczne badania nad korzyściami tego aminokwasu w leczeniu zaburzeń nerwowych, takich jak nadpobudliwość, schizofrenia, choroba dwubiegunowa i padaczka. Jedno z badań skupiających się na pacjentach ze schizofrenią opornych na leczenie wykazało, że wysoka dawka glicyny w połączeniu z lekami przeciwpsychotycznymi może znacząco złagodzić objawy negatywne. Wyniki te są poparte podobnymi badaniami dotyczącymi zaburzeń psychicznych. Inne badania wykazały, że leczenie glicyną może zapobiegać napady związane z padaczką.


Glicyna wpływa na poprawienie jakości snu. Przyjmowanie 3 g suplementu glicyny 2-3 godziny przed snem może w znaczący sposób wpłynąć na poprawę snu, również w sytuacjach stresowych.

Regulacja poziomu cukru we krwi

Glicyna pomaga regulować poziom cukru we krwi poprzez przekształcanie glukozy w energię. Naukowcy znaleźli dowody na poparcie jej stosowania w celu poprawy długoterminowego poziomu cukru we krwi pacjentów z cukrzycą typu. Ponieważ ten aminokwas jest słodki, jest często zalecany jako dodatek cukrowy dla diabetyków.

Budowa tkanki mięśniowej

Organizm wykorzystuje glicynę do biosyntezy kreatyny. Kreatyna dostarcza mięśniom bezpośredniego źródła energii i pomaga budować tkankę mięśniową i zwiększa siłę. Dlatego glicyna jest ważnym aminokwasem dla sportowców, którzy chcą zwiększyć masę mięśniową i wydajność. Jest również pomocna dla pacjentów po operacji lub w innych sytuacjach, kiedy występuje długotrwałe unieruchomienie. Może pomóc w przeciwdziałaniu zanikowi mięśni.


Odbudowa tkanek

Glicyna jest ważnym aminokwasem o działaniu przeciwstarzeniowym. Około jedna trzecia kolagenu składa się z glicyny. Kolagen jest niezbędnym białkiem, którego organizm używa do utrzymania elastyczności i jędrności tkanki łącznej i skóry. W przypadku braku glicyny organizm nie może naprawić uszkodzonych tkanek. Więcej na temat kolagenu przeczytasz TUTAJ. Dodatkowo badania wykazały, że ten aminokwas pomaga chronić organizm przed wstrząsem w wyniku utraty krwi. Pomaga także zapobiegać tworzeniu się wolnych rodników i niedotlenieniu.


Gospodarka hormonalna

Glicyna odgrywa ważną rolę w procesie biosyntezy steroidów, takich jak hormony estrogenne i androgenne. Ten aminokwas pomaga również stymulować wydzielanie ludzkiego hormonu wzrostu.

Leczenie raka

Wstępne badania wykazały, że glicyna może odgrywać rolę w leczeniu niektórych nowotworów, w tym zapobiega powstawaniu czerniaka nowotworowego. Wyniki badania na myszach wykazały, że dietetyczna glicyna hamowała angiogenezę, zatrzymując wzrost guzów.

Niedobór glicyny

Niedobór glicyny to rzadkie zjawisko. Może wystąpić u osób niedożywionych lub cierpiących na choroby takie jak rak i AIDS. Osoby, które cierpią na zaburzenia trawienia lub cierpią z powodu zmęczenia lub niskiego poziomu energii, mogą również mieć nieodpowiednie stężenie tego aminokwasu.


Pokarmy bogate w glicynę

Glicyna występuje w żywności bogatej w białko. Chociaż organizm może sam wytwarzać glicynę, ten aminokwas może być również pozyskiwany z wielu produktów wysokobiałkowych. W szczególności, jego bogatym źródłem są ryby, mięso i nabiał. Produkty wegetariańskie bogate w glicynę to soja, szpinak, jarmuż, kalafior, kapusta, dynia, banan, kiwi, ogórek i fasola. Można również znaleźć suplementy glicynowe w postaci proszków lub kapsułek. Mogą być pomocne w stanach chorobowych, takich jak problemy z prostatą, słaba pamięć, udar mózgu i schizofrenia. Dostępne są również inne suplementy zawierające glicynę, które pomagają w leczeniu zespołu przewlekłego zmęczenia, niedokrwistości i hipoglikemii. Te suplementy mogą pomóc zwiększyć poziom energii i poprawić ogólne samopoczucie.

Szersze zastosowania glicyny

Możesz znaleźć ten aminokwas w produktach spożywczych i napojach jako wzmacniacz smaku i słodzik. Jest również stosowany jako dodatek do pasz dla zwierząt, środek buforujący w kosmetykach, lekach zobojętniających kwas żołądkowy, roztworach do nawadniania i nawozach rolnicze. Wiele zastosowań komercyjnych wykorzystuje syntetyczną wersję tego aminokwasu wytwarzaną przy użyciu amoniaku.


Podsumowanie

Biorąc pod uwagę, że glicyna jest jednym z najczęstszych aminokwasów występujących w ludzkich białkach, nie jest zaskakujące, że ten prosty związek pełni ważne role w naszym organizmie. Ten aminokwas jest szczególnie ważny w utrzymaniu zdrowego układu pokarmowego i nerwowego. Jest również ważny w produkcji ludzkich hormonów wzrostu i kreatyny. W rezultacie ten aminokwas stał się cenny dla sportowców, którzy chcą budować masę mięśniową i siłę. Ma także pozytywne zastosowania dla osób cierpiących na zaburzenia neurobehawioralne, cukrzycę, przewlekłe zmęczenie i niektóre nowotwory. W miarę przeprowadzania większej liczby badań i prób klinicznych prawdopodobne jest, że ten aminokwas będzie nadal odgrywał ważną rolę w leczeniu wielu schorzeń. Utrzymanie zdrowej, zrównoważonej diety pomoże utrzymać organizm i uzupełni wewnętrzną biosyntezę glicyny.


Literatura:


Heresco-Levy U, Javitt DC, Ermilov M, Mordel C, Silipo G, Lichtenstein M. Efficacy of high-dose glycine in the treatment of enduring negative symptoms of schizophrenia. Archives of General Psychiatry. Internet. 1999. 56(1):29-36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9892253

Garriga-Canut M, Schoenike B, Qazi R, Bergendahl K, Daley TJ, Pfender RM, Morrison JF, Ockuly J, Stafstrom C, Sutula T, Roopra A. 2-Deoxy-D-glucose reduces epilepsy progression by NRSF-CtBP-dependent metabolic regulation of chromatin structure. Nature Neuroscience. Internet. 2006. 9(11):1382-7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17041593

De Konig TJ, Duran M, Dorland L, Gooskens R, Van Shaftingen E, Jaeken J, Blau N, Berger R, Poll-The BT. Beneficial effects of L-serine and glycine in the management of seizures in 3-phosphoglycerate dehydrogenase deficiency. Annals of Neurology. Internet. 1998. 44(2):261-5. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9708551

Kim W, Egan JM. The Role of Incretins in Glucose Homeostasis and Diabetes Treatment. Pharmacological Reviews. Internet. 2008. 60(4)470-512. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2696340/

Sekhar RV, McKay SV, Patel SG, Guthikonda AP, Reddy VT, Balasubramanyam A, Jahoor F. Glutathione synthesis is diminished in patients with uncontrolled diabetes and restored by dietary supplementation with cysteine and glycine. Diabetes Care. Internet. 2011. 34(1):162-7. Available from: http://care.diabetesjournals.org/content/34/1/162.full

Matilla B, Mauriz JL, Culebras JM, Gonzalez- Gallego J, Gonzalez P. Glycine: a cell protecting anti-oxidant nutrient. Nutr Hosp. Internet. 2002. 17(1):2-9. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11939124

Rose ML, Madren J, Bunzendahl H, Thurman RG. Dietary glycine inhibits the growth of B16 melanoma tumors in mice. Carcinogenesis. Internet. 1999. 20(5):793-8. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10334195

0 wyświetlenia