Jak oczyścić organizm z toksyn?

Aktualizacja: 22 paź 2019



Cysteina jest pół-niezbędnym aminokwasem. Jest uważany za częściowo niezbędny, ponieważ organizm może wytwarzać go z innych aminokwasów, a mianowicie metioniny i seryny. Staje się niezbędna tylko wtedy, gdy spożycie metioniny i seryny w diecie jest niskie. Suplementem cysteiny jest N-acetylocysteina (NAC). Spożywanie odpowiedniej ilości cysteiny i NAC jest ważne z różnych powodów zdrowotnych. Te aminokwasy pomagają także w leczeniu przewlekłych chorób układu oddechowego, zaburzeń płodności i w zaburzeniach pracy mózgu. Kilka badań potwierdziło, że suplementacja cysteiny może zmniejszyć objawy łysienia androgenowego. Cysteina pośrednio pomaga w ochronie mieszków włosowych przed stresem oksydacyjnym. W kolejnym artykule możesz przeczytać więcej o wpływie aminokwasów ma zdrowie włosów. Oto 6 najważniejszych korzyści zdrowotnych NAC.


1. Pełni zasadniczą rolę w produkcji bardzo silnego przeciwutleniacza glutationu.


NAC jest ceniony przede wszystkim ze względu na swoją rolę w produkcji antyoksydantów. Wraz z dwoma innymi aminokwasami - glutaminą i glicyną - tworzy i uzupełnia glutation. Glutation jest jednym z najważniejszych antyoksydantów w organizmie, który pomaga neutralizować wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki i tkanki w organizmie. Jest niezbędny dla zdrowia układu odpornościowego i walki z uszkodzeniami komórkowymi. Niektórzy badacze uważają, że może nawet przyczynić się do długowieczności. Jego właściwości przeciwutleniające są również ważne w zwalczaniu wielu innych dolegliwości spowodowanych stresem oksydacyjnym, takich jak choroby serca, bezpłodność i niektóre schorzenia psychiczne.

NAC pomaga uzupełnić glutation, prawdopodobnie najpotężniejszy antyoksydant ludzkiego organizmu.

2. Pomaga w detoksykacji/oczyszczaniu organizmu poprzez chronienie nerek i wątroby przed uszkodzeniami

NAC odgrywa ważną rolę w procesie detoksykacji organizmu. Może pomóc w zapobieganiu skutkom ubocznym leków i toksyn środowiskowych. NAC ma również zastosowanie w innych chorobach wątroby ze względu na jego właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

3. Może niwelować zaburzenia psychiczne i uzależniające zachowania

NAC pomaga regulować poziom glutaminianu - najważniejszego neuroprzekaźnika w mózgu.

Podczas gdy glutaminian jest wymagany do normalnego działania mózgu, nadmiar glutaminianu w połączeniu z niedoborem glutationu może spowodować uszkodzenie mózgu.

Może to przyczyniać się do rozwoju choroby afektywnej dwubiegunowej, schizofrenii, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych (OCD) i zachowań uzależniających. Dla osób z chorobą afektywną dwubiegunową i depresją, NAC może pomóc zmniejszyć objawy i poprawić ogólną zdolność do funkcjonowania. Co więcej, badania sugerują, że może odgrywać rolę w leczeniu umiarkowanego i ciężkiego OCD. Podobnie badanie na zwierzętach wykazało, że NAC może zminimalizować negatywne skutki schizofrenii, takie jak wycofanie społeczne, apatia i zmniejszona koncentracja uwagi. Suplementy NAC mogą również pomóc zmniejszyć objawy abstynencyjne i zapobiec nawrotom u osób uzależnionych od kokainy. Ponadto wstępne badania pokazują, że NAC może zmniejszać zużycie marihuany i nikotyny oraz apetyt.

4. Może stabilizować poziom cukru we krwi poprzez zmniejszenie stanu zapalnego w komórkach tłuszczowych.

Wysoki poziom cukru we krwi i otyłość przyczyniają się do stanów zapalnych tkanki tłuszczowej. Może to prowadzić do uszkodzenia lub zniszczenia receptorów insuliny i zwiększyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

Badania na zwierzętach pokazują, że NAC może stabilizować poziom cukru we krwi poprzez zmniejszenie stanu zapalnego w komórkach tłuszczowych, a tym samym poprawę insulinooporności.

Gdy receptory insuliny są nienaruszone i zdrowe, prawidłowo usuwają cukier z krwi, utrzymując poziomy w normalnych granicach.

5. Może zmniejszyć ryzyko chorób serca poprzez zapobieganie uszkodzeniom oksydacyjnym.

Utleniające uszkodzenie tkanki serca często prowadzi do chorób serca, powodując udary, zawały serca i inne poważne choroby. NAC może zmniejszać ryzyko chorób serca poprzez zmniejszenie uszkodzeń oksydacyjnych tkanek w sercu. Wykazano również, że zwiększa wytwarzanie tlenku azotu, co pomaga w rozszerzaniu żył i poprawia przepływ krwi. Przyspiesza to przepływ krwi z powrotem do serca i może obniżyć ryzyko zawału serca. Co ciekawe, badanie z użyciem probówek wykazało, że - w połączeniu z zieloną herbatą - NAC wydaje się zmniejszać uszkodzenia spowodowane utlenionym „złym” cholesterolem LDL, innym czynnikiem przyczyniającym się do choroby serca .


6. Zdolność do zwiększenia poziomu glutationu może poprawić funkcje odpornościowe.

Badania nad pewnymi chorobami związanymi z NAC i niedoborem glutationu sugerują, że funkcje immunologiczne mogą zostać ulepszone - i potencjalnie przywrócone - przez uzupełnienie NAC. Zdolność do zwiększenia poziomu glutationu może poprawić funkcje odpornościowe. Czynnik ten był badany najbardziej u ludzi z ludzkim wirusem niedoboru odporności (HIV).

Badanie w probówce wskazało, że w innych sytuacjach upośledzenia odporności, takich jak grypa, NAC może utrudniać replikację wirusa. Może to potencjalnie zmniejszyć objawy i długość życia choroby.

Podobnie, inne badania w probówkach połączyły NAC ze śmiercią komórek nowotworowych i zablokowały replikację komórek nowotworowych. Przed przyjmowaniem NAC skonsultuj się zawsze z lekarzem. Dawkowanie

Nie ma konkretnych zaleceń żywieniowych dotyczących cysteiny, ponieważ organizm może sam produkować jej niewielkie ilości. Aby twoje ciało mogło wytwarzać aminokwas cysteinę, potrzebujesz odpowiednich ilości kwasu foliowego, witaminy B6 i witaminy B12. Te składniki odżywcze można znaleźć w fasoli, soczewicy, szpinaku, bananach, łososiu i tuńczyku. Większość produktów bogatych w białko, takich jak kurczak, indyk, jogurt, ser, jaja, nasiona słonecznika i rośliny strączkowe, zawiera cysteinę. NAC ma niską biodostępność jako suplement doustny, co oznacza, że ​​nie jest dobrze wchłaniany. Rekomendowana dzienna dawka suplementu wynosi 600–1 800 mg NAC.

Duże ilości cysteiny mogą powodować nudności, wymioty, biegunkę i zaparcia. Wdychany może powodować obrzęk ust, katar, senność i ucisk w klatce piersiowej. Osoby z zaburzeniami krwawienia lub przyjmujące leki rozrzedzające krew nie powinny przyjmować NAC, ponieważ może to spowolnić krzepnięcie krwi. Jeśli zdecydujesz się na przyjmowanie suplementu, najpierw skonsultuj się z lekarzem.

Literatura:

przygotowane na podstawie https://www.healthline.com/nutrition/nac-benefits#section2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24835770

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16132711

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26694382

36 wyświetlenia