Jak regulować apetyt- część 2


jedzenie, apetyt, zdrowe odżywianie

Apetyt od innej strony

cukierki, węglowodany, przetworzone jedzenie

W poprzednim artykule spojrzeliśmy na fizjologiczną część apetytu. Dowiedzieliśmy się, że wiele hormonów, neuroprzekaźników, gruczołów i narządów reguluje apetyt. Teraz przyjrzymy się interakcjom między biologią a środowiskiem. Jak regulować apetyt?

Co oznacza spożywanie odpowiedniej ilości? W idealnej sytuacji, nasza fizjologia powinna sama regulować apetyt. Powinniśmy jeść, gdy jesteśmy głodni, i powinniśmy wiedzieć kiedy przestać, kiedy czujemy się najedzeni.

Niestety nie zawsze działa to dobrze w dzisiejszych warunkach. Apetyt jest elementem „prawdziwego życia”. Subtelne wskazania do jedzenia mogą przeważać sygnały wysyłane przez nasz organizm. Mogą to być:


Obrazy wysyłane przez nasze otoczenie


Takim sygnałem może być rozmiar naczyń, dostępność jedzenia, itp. Jedno z badań wykazało, że ludzie jedli więcej cukierków, kiedy znajdowały się one w zasięgu ręki, ale znacznie mniej kiedy przesunęliśmy je o 2 metry. Podobnie przykrycie naczynia z cukierkami widocznie zmniejszyło nasze spożycie.


Smaki, które za nami “chodzą”

słodkie smaki, węglowodany

Lubimy pewne smaki i konsystencje, niektórzy z nas wolą słodkie, tłuste, niektórzy pikantne rzeczy, preferujemy kremową lub chrupiącą konsystencje potraw, bywamy otwarci na nowe doświadczenia, np. próbujemy nowe smaki.



Sygnały oddziaływujące na nasze zmysły


Powiedzenie mówi: „Najpierw jemy oczami.” Lubimy jedzenie, które wygląda dobrze, preferujemy pewne kolory (czy kiedykolwiek widziałeś/aś cukierek w nudnym szarym opakowaniu?). Zapach jest ściśle związany z naszym apetytem, jak również z naszymi wspomnieniami i emocjami. Zapachy to część przemyślanej „strategii”- mają nas zwabić.


Sygnały płynące z naszego środowiska społecznego


Rodzina, przyjaciele, rówieśnicy mają olbrzymi wpływ na nasze nawyki jedzeniowe. Nie bez powodu przy zmianie nawyków żywieniowych jest bardzo ważne wsparcie osób z bliskiego otoczenia. Pytanie- jak regulować apetyt jest skierowane do wszystkich domowników. Szeroko dostępne informacje o tym, kiedy i gdzie można jeść również powoduje potrzebę jedzenia.


Sygnały generowane przez nasze emocje


Napięcie, niepokój, pragnienie wygody niosą ze sobą symboliczne skojarzenia z pewną żywnością, np. „Pieczenie ciasteczek sprawia, że czuję się szczęśliwa/y”