Jak wybrać dietę? Czy liczenie kalorii ma sens?


dieta, owocowe śniadanie, pudding z chia

Czy liczenie kalorii ma sens?


Jeżeli chcesz schudnąć musisz więcej kalorii spalić niż dostarczasz organizmowi w codziennym pożywieniu. Każdy z na słyszał to wiele razy. Proste?

Na pozór bardzo proste. Jest jednak mały haczyk. Liczenie kalorii, zarówno wydatkowanych przez nasz organizm, jak i spożywanych nie jest takie łatwe, jakby się wydawało. Po pierwsze musimy wiedzieć, ile kalorii znajduje się w poszczególnych produktach. Musimy zaplanować posiłek, uwzględnić wszystkie produkty i posumować kalorie.

I tu zaczynają się problemy..

Czy moja łyżka to naprawdę 15 ml? Co to znaczy pełna łyżeczka? Tego typu przybliżenia powodują błędy w obliczeniach- nawet do 25%. Tabele kaloryczne są powszechnie dostępne- w książkach, w internecie. Proste porównanie pokazuje, że różnią się między sobą nawet o 25%. Ma na to wpływ również jakość prezentowanego produktu. Jak widzimy – tutaj 25%, tam 25% i nasze obliczenia stają się całkowicie niewiarygodne.

No to która dieta jest najlepsza?


Ilość dostępnych diet jest bardzo duża. I o każdej z nich napisano dziesiątki publikacji. Znajdziesz wśród nich: dietę wysokowęglowodanową, dietę niskowęglowodanową, wysokobiałkową, bezglutenową, warzywno-owocową, bezlaktozową i wiele innych. Która z nich jest najlepsza? Odpowiedź jest prosta – ta, która w Twoim przypadku najlepiej działa. Dwa lata pracy przy układaniu diet dla konkretnych osób nauczyły mnie, że każdy „prawdziwy” człowiek ma swoje przyzwyczajenia, potrzeby i co również ważne – różne przekonania. Wydaje się, że różni dietetycy zalecają diety, które opierają się na bardzo odmiennych zasadach. Ale czy tak jest naprawdę?

Wszystkie diety uświadamiają nam znaczenie jedzenia dla naszego zdrowia. Zwracają naszą uwagę na to, co jemy. Dowiadujemy się o białkach, aminokwasach, węglowodanach, tłuszczach i ich znaczeniu dla naszego organizmu.

Wskazują nam co powinniśmy jeść, a czego unikać. Tymczasem to, co okazuje się w dietach najważniejsze, to zwracanie większej uwagi na to, co jemy, niezależnie czy od tego, czego poszukujemy w konkretnej diecie! Wszystkie diety zwracają naszą uwagę na jakość spożywanych produktów. Koncentrują się na żywności albo ekologicznej, albo niskoprzetworzonej, często na produktach roślinnych z dużą zawartością błonnika lub zawierających przeciwutleniacze. Jakie jest powszechne zalecenie ?- produkty niskoprzetworzone, bogate w składniki odżywcze!Wszystkie diety dbają o uzupełnienie niedoborów składników odżywczych. Jest to bezpośrednim wynikiem spożywania produktów niskoprzetworzonych o dużej zawartości składników odżywczych. Jest to bardzo ważny element. Niedobory witamin lub minerałów prowadzą do bardzo uciążliwych skutków – jak zmęczenie, szara cera, zaburzenia pracy układu nerwowego.Wszystkie diety zalecają nawadnianie organizmu. Zalecają spożywanie dużej ilości wody. Ma to zbawienny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również wygląd i samopoczucie. W każdej diecie przykłada się wagę na kontroli apetytu. Większa świadomość tego, co spożywamy, częstsze posiłki, często niskoglikemiczne produkty powodują, że zaczynamy sami kontrolować nasz głód i apetyt. Oznacza to, że nawet bez uciążliwego liczenia kalorii kontrolujemy ich spożycie. Każda dieta promuje aktywność fizyczną. Regularne ćwiczenia wpływają na poprawę przemiany materii, co z kolei wzmacnia efekty diety.


Czy zatem jest jakaś jedna najlepsza dieta?


Nie ma jednej, uniwersalnej diety dla każdego. To właśnie coach, trener dietetyczny pomaga ustalić najlepszą dietę dla konkretnej osoby – taką, która przyniesie oczekiwane efekty biorąc również pod uwagę preferencje jedzeniowe tej osoby. Przed ustaleniem diety powinno się przeprowadzić wywiad na temat zwyczajów żywieniowych, ulubionych potraw, smaków. Nie ma potrzeby, aby zmuszać kogoś do jednego, wybranego sposobu odżywiania i do ciągłej walki ze sobą. Dieta oparta na naszych przyzwyczajeniach jest o wiele skuteczniejsza. Nie dziwmy się, że nasze utrwalone zwyczaje biorą górę nad często restrykcyjną dietą i zasadami.


Jakie jest rozwiązanie?


Moja filozofia dietetyczna opiera się o filozofię PrecisionNutrition - o poszukiwanie diety odpowiedniej dla konkretnej osoby. Biorę pod uwagę jej warunki fizyczne, aktywność, poziom stresu, sytuację rodzinną, rodzaj pracy, ulubione potrawy, preferowane smaki, a nawet preferowane godziny posiłków.

Układanie menu

Plan posiłków nie jest niezbędnym elementem diety. Ale jeśli go potrzebujesz, można go przygotować. Niektórzy ludzie czują się lepiej, pewniej, kiedy wiedzą dokładnie i z wyprzedzeniem, jak przygotowywać potrawy. Niektórym wystarczą wskazówki i sami sobie radzą komponując według nich swoje posiłki. Jeśli już chcesz mieć swoje menu, nie przygotowuj go na długi okres czasu. Życie wymusza na nas częste zmiany planów, a to nie sprzyja restrykcyjnym