Kolagen- do czego jest potrzebny?



Wierzcie lub nie, kolagen nigdy nie był tak popularny jak dzisiaj. W rzeczywistości od dawna uważano że jest to źródło białka o najmniejszym znaczeniu. A tymczasem okazuje się, że największa „słabość” kolagenu może być jego największą siłą. W tym artykule pokażemy, jak kolagen pracuje w naszym w organizmie i jakie są wszystkie jego korzyści.


Historia białka kolagenowego

W dzisiejszych czasach ludzie rutynowo dodają kolagen do kawy, herbaty i różnych potraw. I pokrywają swoje ciała produktami do pielęgnacji skóry wzbogaconymi białkiem kolagenowym. Firmy suplementacyjne zostały oskarżone o dodawanie tego tak zwanego „taniego” źródła białka do proszków, batonów i innych produktów żywieniowych. Guru zdrowia twierdzili, że kolagen jest „śmieciowym białkiem”.

Na szczęście dla ciebie i dla mnie kolagen nie zasługuje na taką reputację. Rzeczywiście białko kolagenowe jest tradycyjnie określane jako białko „niskiej jakości”, przynajmniej zgodnie z najczęściej przywoływanymi skalami jakości białka. Skale te opierają się w dużej mierze na równowadze aminokwasów danego źródła białka i zawartości niezbędnych aminokwasów (EAA), których organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie i których białko kolagenowe nie zawiera. To jednak nie bierze pod uwagę wszystkiego, co białko kolagenowe może zrobić dla organizmu, zwłaszcza gdy jest częścią zdrowej diety (#SmartEating) - a nie jedynym źródłem białka. Jak zobaczysz, jego rzekoma największa słabość (profil aminokwasowy) jest w rzeczywistości jego największą siłą.


Jak działa kolagen w organizmie? Struktura białka kolagenowego jest inna niż jakiekolwiek innego źródła białka, które jemy- niezależnie od tego, czy pochodzi ono od zwierząt czy roślin.


Dzieje się tak dlatego, że charakteryzuje się bardzo unikalnym profilem aminokwasów, budulcem białek, które spożywamy i białkami, które nas tworzą.

1. Kolagen jest bogaty w rzadkie aminokwasy

W szczególności białko kolagenowe jest bogate w trzy bardzo specyficzne (i rzadkie) aminokwasy:

  • glicynę,

  • prolinę i

  • hydroksyprolinę.

W rzeczywistości białko kolagenowe jest JEDYNYM źródłem hydroksyproliny. Łącznie te trzy aminokwasy stanowią 40-50% białka w kolagenie, czyli 10-20 razy więcej niż inne typowe źródła białka.

Dlaczego to ma znaczenie?

Są to te same bloki budulcowe surowców, których potrzebują nasze ciała, aby stworzyć nasze własne tkanki łączne zawierające kolagen, takie jak nasza skóra, chrząstka, kości, wyściółka jelit, ścięgna i inne. Mówiąc prosto, kiedy spożywasz kolagen z tkanek łącznych zwierząt, zwiększasz własną produkcję tego niezwykle ważnego elementu budulcowego, który jest dosłownie „cementem, który trzyma wszystko razem”. To pierwszy sposób, w jaki kolagen działa w organizmie.

2. Białko kolagenowe pomaga tam, gdzie jest najbardziej potrzebne

Podczas gdy badania wykazały, że suplementacja kolagenu zwiększa się w całym organizmie, zdumiewające jest to, że spożywany kolagen wydaje się być szczególnie przyciągany do uszkodzonego kolagenu w organizmie, który ma inny ładunek chemiczny niż zdrowy kolagen.

Innymi słowy, kolagen, który spożywasz, przyciąga się magnetycznie do obszarów twojego ciała, gdzie go najbardziej potrzebujesz.

W przełomowym, pierwszym w swoim rodzaju badaniu naukowcy z Japonii karmili myszy z osteoporozą suplementem kolagenowym, który był „oznakowany” (świecił w ciemności), aby mogli „prześledzić” drogę jego składników ( aminokwasy i peptydy). Po zaledwie kilku godzinach naukowcy potwierdzili, że budulec wchłanianego kolagenu gromadzi się w różnych tkankach zawierających kolagen w całym organizmie. ALE… szczególnie intrygujące było to, że surowce kolagenowe nie skończyły się w przypadkowych miejscach. Skupiały się tam, gdzie zwierzęta najbardziej tego potrzebowały: w kościach. Co więcej, naukowcy odkryli, że jedno dostarczenie kolagenu powodowało wzrost poziomu tych kluczowych elementów w organizmie przez 14 dni. Ale to tylko część historii. Istnieje jeszcze trzeci sposób, w jaki kolagen działa w organizmie.


3. Białko kolagenowe stymuluje produkcję nowego kolagenu

Innym sposobem działania kolagenu jest stymulowanie własnej produkcji nowego kolagenu w organizmie. To prawda, białko kolagenowe nie tylko dostarcza organizmowi potrzebnych mu surowców, ale także komunikuje się z DNA, działając jako posłaniec do komórek, aby wywołać montaż i reorganizację nowych włókien kolagenowych.

Kolagen stymuluje produkcję elastyny ​​i kwasu hialuronowego.

Wraz z kolagenem elastyna jest drugim „białkiem młodości” znajdowanym w skórze. Jak się zapewne domyślasz, ważne jest, aby zachować elastyczność skóry. Tymczasem kwas hialuronowy jest płynem smarującym, który ma kluczowe znaczenie dla zdrowej, nawilżonej skóry i silnych, elastycznych stawów.

Jeszcze bardziej zdumiewające jest to, że tak wielu ludzi odrzuciło kolagen jako tanie, gorsze i zasadniczo bezużyteczne źródło białka zaledwie dziesięć lat temu.

Nauka nadal odkrywa wiele fascynujących sposobów, w jakie kolagen działa w organizmie, aby uwolnić jego potężne korzyści zdrowotne, młodzieńczy wygląd, mocniejsze paznokcie, lepiej działające stawy, silne ścięgna, zdrowsze kości , lepsza wydajność fizyczna i szybsza regeneracja. Najbardziej zdumiewające jest to, że uzasadnienie, które skłoniło wielu ludzi do odrzucenia kolagenu, może być powodem, dla którego jest tak istotny dla optymalnego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Bibliografia:

Artykuł został przygotowany na bazie materiału:

https://blog.biotrust.com/how-does-collagen-work-in-the-body/


0 wyświetlenia