Kolagen roślinny- istnieje czy nie?

Aktualizacja: 27 kwi 2019


kolagen, fraktale, skóra, tkanki

Czym dokładnie jest kolagen?


Jednym z elementów ciała ludzkiego jest tkanka łączna. Tkanki łączne są dokładnie tym, co sugeruje ich nazwa – tkankami, które łączą. Skóra właściwa (dolna warstwa skóry), mięśnie, ścięgna, chrząstka i tkanka otaczająca włosy i paznokcie są pierwszorzędnymi przykładami tkanki łącznej. Kolagen jest białkiem – głównym białkiem całej tkanki łącznej. Nie rozpuszcza się w wodzie, występuje w formie włóknistych struktur. Ciało ludzkie zawiera duże ilości kolagenu. W rzeczywistości stanowi on około 70% białka w naszej skórze.


Jak wytwarzać kolagen?


Na szczęście ludzkie ciało jest dobrze zaprojektowane i ma zdolność wytwarzania własnego kolagenu. Jest tylko jeden warunek – należy dostarczać organizmowi potrzebne do jego produkcji  składniki odżywcze.

Kolagen, podobnie jak wszystkie białka, składa się z aminokwasów, które są odpowiednio łączone za pomocą witaminy C. Uważa się również, że spożywanie dobrego tłuszczu pomaga również w przyswajaniu kolagenu.

Według Davida Hoffmana, niektóre jadalne zioła charakteryzują się śluzowatowością, która również pomaga w produkcji kolagenu. Zjawisko to nazywa Świętym Śluzem roślin. Jest to mała kategoria ziół zawierających istotną grupę polisacharydów, które pomagają w produkcji kolagenu, jak również gojeniu się ran. Zawierają one związek chemiczny stymulujący proliferację komórek, wspomagając w ten sposób gojenie się ran, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Do tych roślin należy zarówno skrzyp, jak i żywokost – oba są ziołami leczącymi rany i odbudowującymi komórki skóry.


A co z kolagenem?


Nie potrzebujesz kolagenu pochodzenia zwierzęcego, aby skutecznie zaopatrywać skórę w potrzebny kolagen. W rzeczywistości można zwiększyć podaż kolagenu za pomocą odpowiedniego jedzenia i właściwego stylu życia. Natura zapewniła nam dość dużą ilość roślinnych źródeł żywności i dużą ilość ziół, które pomagają wzmocnić nasze własne pokłady kolagenu.

Czynniki, które wpływają na produkcję kolagenu to: dobry sen, ćwiczenia i właściwa dieta zawierająca zdrowe tłuszcze i białka Pomagają one regulować produkcję własnego kolagenu (i jego wykorzystywanie!)

Główne różnice pomiędzy kolagenem pochodzenia zwierzęcego i roślinnego


Kolagen pochodzenia roślinnego wspomaga receptory kolagenowe organizmu – szczególnie, gdy z wiekiem produkcja kolagenu spada  – z jego zawiłym składem alkaloidowym i odżywczym. Kolagen zwierzęcy jest przetworzonym białkiem, które ma specyficzne kompozycje aminokwasowe o wysokim stężeniu glicyny, hydroksyproliny i proliny. Są to związki peptydowe hydroksyproliny, które stymulują komórki w skórze, stawach i kościach i prowadzą do syntezy kolagenu poprzez aktywację i wzrost komórek.

Bez witaminy C nie ma kolagenu


Bez witaminy C produkcja kolagenu jest zakłócona i może powodować wiele różnych problemów w całym organizmie. Niedobór witaminy C powoduje, że kości nie są w stanie prawidłowo wytworzyć kolagenu i jego tkanek łącznych. Ciało dosłownie rozpada się, gdy kolagen jest rozkładany i jednocześnie nie jest zastępowany. Stawy zaczynają się ścierać, gdy ścięgna słabną. Niestety, ludzie nie są w stanie samodzielnie wytwarzać witaminy C i muszą polegać na żywności i suplementach jako jej źródle. Najlepsze źródła witaminy C mają jedną wspólną cechę: wszystkie są pochodzenia roślinnego. Większość zwierząt jest w stanie wytwarzać witaminę C w swoich ciałach, ale tylko rośliny są zdolne do jej skoncentrowania na tyle, aby stanowić jej bogate źródło.

Poniżej kilka przykładów źródeł witaminy C, które pomagają w absorpcji i funkcjonowaniu receptorów kolagenu:

  • mangostan,

  • hibiskus,

  • camu camu,

  • róża,

  • shizandra

  • berries iamla.

WARTO PAMIĘTAĆ!

Na produkcję kolagenu mają wpływ nasze codzienne nawyki – duża konsumpcja cukru, duża ekspo