Kurkumina- naturalny środek przeciwzapalny

Aktualizacja: 22 paź 2019



Kurkumina - przeciwzapalny suplement

Dziesiątki tysięcy suplementów zalewają dziś rynek. Niestety, wiele z nich nie ma większego znaczenia z punktu widzenia naszego zdrowia, a niektóre z nich są wręcz szkodliwe. Inne - takie jak olej rybny, witamina D, kreatyna, probiotyki czy multiwitaminy - mogą poprawić nasze zdrowie, wyniki sportowe, a nawet skład ciała. Jest jeszcze kolejna grupa suplementów, które oferują równie ważne (i wspierane badaniami) korzyści, pozostając w dużej mierze nieznane i mało używane.


Zaskakujący suplement nr 1: Kurkumina

Kurkumina to żółty pigment w kurkumie i przyprawach curry, który był badany przez dziesięciolecia ze względu na wiele potencjalnych korzyści zdrowotnych.


Działanie przeciwzapalne Ponieważ kurkumina zmniejsza stan zapalny, zwłaszcza jeśli jest długotrwale przyjmowana, zmniejsza również ból, zwłaszcza pooperacyjny i artretyczny.

W rzeczywistości długotrwała suplementacja kurkuminą zmniejsza objawy choroby zwyrodnieniowej stawów o ponad połowę.

Kiedy starsi i średnio- zaawansowani pacjenci z chorobą zwyrodnieniową stawów wzięli kurkuminę, znacznie poprawił się ich komfort i wydajność, pozwalając im prowadzić bardziej aktywne życie.

Kurkumina pomaga również w zwalczaniu codziennego bólu - a dawka od 400 do 500 mg kurkuminy wydaje się porównywalna do przyjmowania 2000 mg acetaminofenu (Tylenolu).

Kurkumina może pomóc zmniejszyć ból związany z innymi chorobami, takimi jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego i zapalenie nerek, ograniczając zapalenie i poprawiając funkcje narządów. Rozważa się, kurkumina może również spowolnić starzenie się mózgu i pogarszanie funkcji poznawczych dzięki zmniejszaniu stanów zapalnych w organizmie.


Działanie antyoksydacyjne

Oprócz zmniejszenia stanu zapalnego, przyjmowanie kurkuminy przez dłuższy czas zmniejsza różne markery utleniania, takie jak białko C-reaktywne lub peroksydacja lipidów. Utlenianie to nazwa, którą nadajemy procesowi, gdy tlen wchodzi w interakcję z komórkami naszego ciała i zmienia je. Ten proces jest całkowicie naturalny; działa nieprzerwanie i rzeczywiście pomaga nam utrzymać zdrowie. Wolnym rodnikom (komórkom, które uległy uszkodzeniu podczas utleniania) brakuje krytycznych cząsteczek. Próbując naprawić siebie, uszkadzają więcej komórek, uszkadzając ich DNA. Może to prowadzić do choroby. Nasze ciała naturalnie zawierają enzymy antyoksydacyjne, które pomagają nam chronić - dysmutazę nadtlenkową (SOD), glutation i katalazę. Te potężne enzymy są naszą główną obroną przed niekontrolowanym utlenianiem. Co ciekawe, kurkumina sama w sobie nie tylko silnie działa przeciwzapalnie i przeciwutleniaczom, ale także znacznie zwiększa poziom tych enzymów, dodatkowo wzmacniając naszą obronę.


Z tego powodu suplementacja kurkuminą może chronić DNA przed uszkodzeniem - nawet gdy ktoś jest narażony na działanie niebezpiecznych związków, takich jak arsen! Działanie przeciwnowotworowe Kurkumina wydaje się również mieć korzyści przeciwnowotworowe. Dzieje się tak, ponieważ może rozpocząć proces zwany autofagią. Autofagia polega na selektywnym niszczeniu uszkodzonej tkanki komórkowej. Pomyśl o tym jak o gospodarce komórkowej - oczyszczaniu uszkodzonych śmieci i zapobieganiu gromadzeniu się uszkodzonych komórek. Autofagia pomaga izolować uszkodzone organelle, umożliwia odpowiednie różnicowanie komórek i sprzyja śmierci komórek nowotworowych. Ludzie, których diety są bogate w kurkumę, są mniej narażeni na raka jelita grubego, raka prostaty i raka piersi. A jeśli już cierpisz na raka, kurkumina może nawet zwiększyć skuteczność chemioterapii i chronić zdrowe komórki przed radioterapią.


Bezpieczeństwo i dawkowanie

Powszechnie zalecana dawka do ogólnych celów zdrowotnych wynosi około 500 mg kurkuminy dziennie. Badania sugerują, że dawki do 8-12 gramów dziennie są bezpieczne. Głównym zgłaszanym działaniem niepożądanym jest dyskomfort żołądkowo-jelitowy. Jednak sama kurkumina jest słabo wchłaniana. Aby z niej skorzystać, potrzebny będzie suplement o zwiększonej biodostępności. Metody poprawy biodostępności obejmują dodanie ekstraktu czarnego pieprzu (piperyny), zmieszanie z fosfatydylocholiną (fitosomy) lub pobranie produktu z nanocząstek kurkuminy. Sprawdź etykiety, aby upewnić się, że otrzymujesz produkt, który rzeczywiście zostanie wchłonięty. Kurkumina jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego należy ją przyjmować z posiłkiem lub innym źródłem tłuszczu (takim jak olej rybny), aby jeszcze bardziej zwiększyć wchłanianie.


Literatura:

https://examine.com/supplements/curcumin/

https://www.precisionnutrition.com/surprising-supplements

14 wyświetlenia