Postanowienia – dlaczego rzadko udaje się je zrealizować?

Aktualizacja: 22 kwi 2019


marzenia, dlaczego nie udaje się realizacja?

Postanowienia – dlaczego nam się nie udaje?


Postanowienia kojarzą się często z nadchodzącym Nowym Rokiem. Nowy rok, nowy początek daje nam okazję do definiowania nowych postanowień – postanowień, które często mają zmienić nasze życie.

Co się jednak okazuje? Po miesiącu – pod koniec stycznia- ponad 80% z nas zarzuca swoje postanowienia. Czy mieliście takie doświadczenia? Ile razy próbowałaś schudnąć? A może rzucić palenie? A co z rozpoczęciem regularnych ćwiczeń?

Dlaczego? Jaki jest prawdziwy powód, że nam się nie udaje? Co możemy zrobić, aby zwiększyć szanse na trwałą zmianę naszych zwyczajów?


Rodzaje postanowień


Zwykle nasze postanowienia dotyczą bardzo zasadniczych rzeczy, jakieś bardzo ważnej dla nas zmiany. Częstokroć, zanim postanowimy rozpocząć, myślimy o wybraniu właściwego momentu i wiele razy przesuwamy datę rozpoczęcia. Zmiana zawsze jest trudnym procesem.

Ogólnie rzecz biorąc, postanowienia możemy podzielić na dwie kategorie:

1. Zmiana istniejących przyzwyczajeń – porzucenie aktualnych nawyków,

2. Zdobywanie nowych doświadczeń – budowanie nowych przyzwyczajeń.


Porzucanie nawyków


Porzucanie nawyków jest trudne. Nawyki stają się nawykami, gdyż zaspokajają jakąś naszą potrzebę. Trudno się z nimi rozstać. Często próbujemy rozstawać się z nimi się wiele razy. Skutkuje to czasami zwiększeniem intensywności przyzwyczajeń, których chcemy się pozbyć. Jemy po raz ostatni słodycze, najadamy się do syta przed rozpoczęciem diety, wypalamy ostatnią paczkę papierosów. I przygotowujemy się do dnia “zero”.

Łatwiej sobie poradzić z porzucaniem nawyków, jeżeli jeden nawyk – zły – zastąpimy drugim- dobrym. Uruchamia to poziom  innych emocji, który pomoże nam w osiągnięciu celu. Zaczniemy budować nowe, nieznane doświadczenia.


Budowanie nowych przyzwyczajeń


Warto uzmysłowić sobie prawdziwy powód naszego postanowienia. Jeżeli chcemy dodać do naszego życia nowe nawyki, z czegoś musimy zrezygnować. Nasza doba trwa w dalszym ciągu 24 godziny. Trzeba mieć tego świadomość i podejmować decyzje w sposób przemyślany. Trzeba też zdefiniować kiedy będziemy zadowoleni z osiągniętych rezultatów.

Jak widać w obu przypadkach mamy do czynienia zarówno z rezygnacją z niektórych zachowań, jak i z budowaniem nowych nawyków. Motywacja w obu przypadkach jest różna. I to ma zasadnicze znaczenie.


Pytania, na które warto sobie wcześniej odpowiedzieć


Czy chcesz się zmienić dla siebie, czy dla kogoś innego? Chociaż zmienianie się dla kogoś może być bardzo motywujące na początku, to aby ta zmiana miała charakter trwały wymagana jest wewnętrzna motywacja. Musisz odnieść swoje korzyści, ważne dla Ciebie samej.


W jaki sposób zmieni się Twoje życie po zrealizowaniu celu? Pomyśl o chwili, kiedy przekraczasz linię mety. Jak będziesz się czuła? Jak nazwiesz osiągnięte korzyści? Realizacja celu musi byś połączona z radością, dumą, pewnością siebie i innymi pozytywnymi emocjami – inaczej zmiana ma małe szanse na bycie trwałą.