Składniki mineralne

Aktualizacja: 22 paź 2019



W organizmie ludzkim, składniki mineralne stanowią około 4% masy ciała. Są to pierwiastki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, dlatego też muszą być dostarczane w odpowiednich ilościach wraz z pożywieniem. Poniżej znajdziecie tabelę opisującą składniki mineralne wraz z ich właściwościami. 

Umiejętność bilansowania diety tak, aby była ona źródłem wszystkich wymaganych do zdrowego życia składników jest bardzo ważna. Praktyczne zajęcia z prawidłowego układania dziennego jadłospisu znajdują się w programie SmartEating.


Pierwiastek Źródło Funkcja



Wapń . nabiał podstawowy składnik kości i zębów, bierze udział w przewodzeniu bodźców nerwowych oraz w procesie kurczenia się mięśni.


Fosfor sery żółte składnik kości i zębów, błon komórkowych, kwasów nukleinowych, odpowiada za utrzymanie właściwego pH krwi.



Magnez . orzechy składnik kości, zębów, tkanek miękkich,

aktywator enzymów, zwiększa przewodnictwo nerwów i kurczliwość mięśni.



Potas pomidory składnik soków trawiennych i kości,

wpływa na równowagę kwasowo- zasadową, reguluję gospodarkę wodną.



Sód sól odpowiada za kurczliwość mięśni i przewodnictwo nerwowe, transport aminokwasów i cukrów, regulację gospodarki wodnej.



Fluor woda mineralna składnik kości i zębów, chroni przed próchnicą, poprawia gęstość kości.



Jod ryby tłuste wchodzi w skład hormonów tarczycy odpowiedzialnych za procesy metaboliczne.


Żelazo sezam, szpinak składnik hemoglobiny transportującej tlen,

uczestniczy w procesie detoksykacji.



Cynk fasole niezbędny aktywator dla ok. 200 enzymów, chroni

poprawia odporność, przed wolnymi rodnikami zmniejsza łaknienie na cukier.



Selen orzechy brazylijskie niezbędny w procesie wytwarzania hormonów przez tarczycę, poprawia odporność, chroni przed wolnymi rodnikami.

Woda


Woda jest niezbędnym składnikiem i jednym z najważniejszych dla życia ludzkiego. Woda może stanowić 45-75% naszego organizmu. W odróżnieniu od żywności, bez której bylibyśmy w stanie przeżyć nawet kilka tygodni, w przypadku wody czas ten wynosi tylko kilka dni. Woda odgrywa wiele znaczących ról w naszym organizmie. Uczestniczy w procesie termoregulacji (usuwanie nadmiaru energii cieplnej) oraz nawodnienia organizmu. Jest niezbędna w procesie pobierania pokarmu, trawienia oraz wchłaniania substancji odżywczych do krwi. Ponadto gwarantuje prawidłowy przebieg wielu reakcji biochemicznych, jak również stanowi uniwersalny rozpuszczalnik dla wielu substancji. 


Zapotrzebowanie na wodę jest sprawą bardzo indywidualną i zależną od poziomu aktywności fizycznej, masy ciała oraz klimatu. Ogólnie przyjmuje się, że w przypadku osoby dorosłej na każdy 1 kg masy ciała, powinno przypadać 30 ml wody na dobę. Zapotrzebowanie to zwiększa się wraz z wysiłkiem fizycznym i wzrostem temperatury oraz wilgotności powietrza.

Woda odgrywa znaczącą rolę w utrzymaniu właściwej kondycji naszej skóry. Dbajmy o właściwe nawadnianie naszego organizmu


CZY WIESZ, ŻE


Wraz z przyjmowanym pożywieniem, zapotrzebowanie na wodę zostaje pokryte w 20%. Szczególnie bogate w ten składnik są owoce, warzywa oraz zupy.

Literatura:

https://draxe.com/micronutrients/

https://draxe.com/essential-nutrients/

6 wyświetlenia