Trądzik - jak dieta może pomóc?

Aktualizacja: 27 kwi 2019


naturalne środki przeciwzapalne kurkuma cebula

Trądzik


Trądzik jest najczęstszą chorobą skóry. Około 85% ludzi w krajach wysokorozwiniętych doświadcza trądziku w wieku nastoletnim, ale może on występować w każdym wieku. Trądzik jest czymś więcej niż tylko pryszczami. Może pozostawiać trwałe blizny. U wielu osób trądzik może poważnie wpłynąć na jakość życia, powodując niskie poczucie własnej wartości, niepokój, a w konsekwencji ograniczenie relacji towarzyskich i depresje.

Co jest przyczyną trądziku? Czy można temu przeciwdziałać?

Istnieją cztery główne przyczyny trądziku:

  • Nadmierna produkcja substancji oleistych przez skórę

  • Nadmierny podział komórek lub “hiperproliferacja”

  • Bakterie

  • Zapalenie skóry

Jak powstają pryszcze?


Pryszcz lub zmiana na skórze tworzy się, gdy pory w skórze zaczynają zatykać się starymi, martwymi komórkami. Zwykle komórki te są po prostu usuwane z powierzchni skóry, ale jeśli skóra wytwarza zbyt dużo substancji oleistych, martwe komórki mogą się sklejać i zakleszczać wewnątrz porów. Bakterie również odgrywają swoją rolę; mogą rozwijać się, namnażać się wewnątrz porów, co powoduje reakcję zapalną.


Wpływ diety na trądzik


Badania naukowe wykazały, że dieta jest bardzo ważna, ponieważ to co jemy ma wpływ na produkcję hormonów odpowiedzialnych za wytwarzanie substancji oleistych, proces hiperproliferacji i powstawanie stanów zapalnych powodujących trądzik.

Produkty mleczne i żywność o wysokim indeksie glikemicznym stanowią dwa elementy diety o bardzo dużym wpływie na rozwój trądziku. Produkty te wpływają na czynniki hormonalne i zapalne zwiększające częstość występowania i nasilenie trądziku.