Wegetariański przewodnik po kolagenie


jarmuż, źródło witaminy c, kolagen roślinny

Jeśli jesteś wegetarianinem, wiesz, że dostarczenie wszystkich niezbędnych organizmowi mikroelementów nie zawsze jest łatwe.


A co z kolagenem?


Istnieje wiele opcji wegetariańskich, które promują zdrową produkcję kolagenu.


Czym jest kolagen?

W twoim ciele są tkanki łączne. Tkanki łączące są dokładnie tym, co sugeruje ich nazwa - tkankami, które łączą rzeczy. Tkanka powięziowa, skóra właściwa, mięśnie, ścięgna, chrząstki oraz tkanki otaczające włosy i paznokcie są pierwszorzędnymi przykładami tkanki łącznej. Kolagen jest głównym białkiem wszystkich tkanek łącznych. Jest nierozpuszczalny, co oznacza, że ​​nie rozpuszcza się w wodzie, a jego włóknisty kształt przypomina pasma nici. Ludzkie ciało ma tak wiele kolagenu, że odpowiada za około jedną trzecią ciała zdrowego człowieka!

W rzeczywistości kolagen stanowi 70% białka w naszej skórze.

Na szczęście ciało ludzkie jest dobrze zaprojektowane i wytwarza własny kolagen, gdy konsekwentnie otrzymuje składniki odżywcze, których potrzebuje. Kolagen, podobnie jak wszystkie białka, składa się z bloków zwanych aminokwasami, które są odpowiednio skonstruowane przy pomocy witaminy C. Pomyśl o aminokwasach tak, jakbyś myślał/a o klockach Lego i dodatkowo pamiętaj o witaminie C.


Bez witaminy C nie ma kolagenu

Bez witaminy C produkcja kolagenu zostaje zakłócona i może powodować wiele problemów w całym organizmie.

Niedobór witaminy C, choć rzadki w krajach rozwiniętych, powoduje, że kości nie są w stanie prawidłowo wytwarzać kolagenu i tkanek łącznych. Ciało dosłownie rozpada się, gdy kolagen ulega rozkładowi i nie zostaje zastąpiony. Niestety, ludzie nie są w stanie samodzielnie produkować witaminy C i muszą polegać na żywności i suplementach jako źródle jej dostarczania.

Najlepsze źródła witaminy C mają jedną wspólną cechę: wszystkie są pokarmami roślinnymi. Tylko rośliny są w stanie wyprodukować witaminę C w koncentracji wystarczającej, aby zapewnić jej wystarczające źródło dla naszego organizmu.

Produkty bogate w witaminę C to pomarańcze, czerwona papryka, jarmuż i brokuły.