Wegetariański przewodnik po kolagenie



Jeśli jesteś wegetarianinem, wiesz, że dostarczenie wszystkich niezbędnych organizmowi mikroelementów nie zawsze jest łatwe.


A co z kolagenem?


Istnieje wiele opcji wegetariańskich, które promują zdrową produkcję kolagenu.


Czym jest kolagen?

W twoim ciele są tkanki łączne. Tkanki łączące są dokładnie tym, co sugeruje ich nazwa - tkankami, które łączą rzeczy. Tkanka powięziowa, skóra właściwa, mięśnie, ścięgna, chrząstki oraz tkanki otaczające włosy i paznokcie są pierwszorzędnymi przykładami tkanki łącznej. Kolagen jest głównym białkiem wszystkich tkanek łącznych. Jest nierozpuszczalny, co oznacza, że ​​nie rozpuszcza się w wodzie, a jego włóknisty kształt przypomina pasma nici. Ludzkie ciało ma tak wiele kolagenu, że odpowiada za około jedną trzecią ciała zdrowego człowieka!

W rzeczywistości kolagen stanowi 70% białka w naszej skórze.

Na szczęście ciało ludzkie jest dobrze zaprojektowane i wytwarza własny kolagen, gdy konsekwentnie otrzymuje składniki odżywcze, których potrzebuje. Kolagen, podobnie jak wszystkie białka, składa się z bloków zwanych aminokwasami, które są odpowiednio skonstruowane przy pomocy witaminy C. Pomyśl o aminokwasach tak, jakbyś myślał/a o klockach Lego i dodatkowo pamiętaj o witaminie C.


Bez witaminy C nie ma kolagenu

Bez witaminy C produkcja kolagenu zostaje zakłócona i może powodować wiele problemów w całym organizmie.

Niedobór witaminy C, choć rzadki w krajach rozwiniętych, powoduje, że kości nie są w stanie prawidłowo wytwarzać kolagenu i tkanek łącznych. Ciało dosłownie rozpada się, gdy kolagen ulega rozkładowi i nie zostaje zastąpiony. Niestety, ludzie nie są w stanie samodzielnie produkować witaminy C i muszą polegać na żywności i suplementach jako źródle jej dostarczania.

Najlepsze źródła witaminy C mają jedną wspólną cechę: wszystkie są pokarmami roślinnymi. Tylko rośliny są w stanie wyprodukować witaminę C w koncentracji wystarczającej, aby zapewnić jej wystarczające źródło dla naszego organizmu.

Produkty bogate w witaminę C to pomarańcze, czerwona papryka, jarmuż i brokuły.


Rodzaje kolagenu

Istnieje 16 typów kolagenu, ale ponad 90% całego kolagenu jest typu I, II lub III - (ponumerowanych w kolejności odkrycia). Podczas gdy ogólna funkcja kolagenu jest taka sama w każdej tkance - zapewnia rozciąganie każdej tkanki, to kształt kolagenu zależy od rodzaju tkanki. Niezależnie od jego umiejscowienia i rodzaju, wszystkie kolageny mają niesamowitą wytrzymałość na rozciąganie (odporność na pękanie pod wpływem naprężenia). Spójrzmy na najczęściej występujące typy kolagenu:

Typ I:

Najczęstszy rodzaj kolagenu u ludzi i najobficiej występujące białko w naszym organizmie. Kolagen typu I jest ważnym składnikiem kości, zębów, skóry, więzadeł, ścięgien, chrząstek (zwłaszcza krążków między kręgami), a nawet blizn. Zawiera również 85% kolagenu w naszych ścięgnach - pozostałe 15% składa się z kolagenu typu III. Kolagen typu I i typu III często występują razem, przy czym typ I jest dominującym kolagenem w tkance.

Typ II:

Pomyśl o tym typie kolagenu jako mocnym, wspierającym typie kolagenu. Jego zadaniem jest nadanie wytrzymałości na rozciąganie zarówno w stawach (znajduje się w tkankach uszu, nosa, tchawicy, krtani i mniejszych rurkach oddechowych), jak i w elementach szklistych (znajdujących się na powierzchniach stawowych kości w stawach maziowych), w chrząstce, a także w oku. Kolagen typu II przeciwdziała związanemu z wiekiem bólowi stawów.


Typ III:

Zwykle występuje z kolagenem typu I. Występuje przede wszystkim w tkankach wyściółki, takich jak ściany jelit, ściany naczyń krwionośnych i wewnątrz mięśnia. Dlatego niedobór kolagenu typu III wiąże się z większym ryzykiem pęknięcia naczyń krwionośnych.

5 korzyści zdrowotnych kolagenu


Podczas gdy kolagen jest najczęściej wymieniany w przemyśle kosmetycznym, jego zalety wykraczają poza granice skóry: - Zapewnia silne, zdrowe włosy, skórę i paznokcie

- Poprawia trawienie

- Chroni zdrowie układu krążenia - Wzmacnia metabolizm - Wspiera i poprawia zdrowie stawów

Produkty wegetariańskie, które zwiększają produkcję kolagenu

Jeśli nie jesz mięsa lub produktów zwierzęcych, nadal możesz zwiększyć produkcję kolagenu. Sprytnym sposobem dla wegetarian i wegan na wspieranie produkcji kolagenu jest spożywanie owoców i warzyw wzmacniających produkcję kolagenu. Chociaż produkcja kolagenu spowalnia się wraz z wiekiem, nigdy się nie zatrzymuje, a jeśli dostarczasz swojemu organizmowi właściwego odżywiania, aby produkować zdrowy kolagen, związany z wiekiem spadek nie jest tak znaczący lub poważny.

Następujące składniki odżywcze wspomagają produkcję kolagenu, zwłaszcza z tych najlepszych źródeł wegetariańskich:


  • prolina - nasiona gorczycy, białko jajka, mleko, ser szwajcarski,

  • witamina C - brokuły, papaja, kiwi, jarmuż, czerwona papryka,

  • miedź - jarmuż, suszone śliwki, sezam, nerkowce, grzyby Shitake,

  • lizyna - tofu, fasola kidney, czarna fasola, tempeh, quinoa,

  • cynk - ciecierzyca, nerkowce, kakao, nasiona dyni.


Co niszczy kolagen?

Produkcja kolagenu spada wraz z wiekiem, jednak zdrowa dieta i styl życia mogą znacznie złagodzić ten spadek.

Nadmierne nasłonecznienie, przewlekłe wysokie spożycie cukru i palenie przyspieszają spadek kolagenu i faktycznie uszkadzają kolagen. Co więcej, chociaż nie można uniknąć chorób autoimmunologicznych, złe zarządzanie schorzeniem może przyspieszyć spadek produkcji kolagenu i uszkodzić istniejący kolagen.
  • Nadmierna ekspozycja na słońce (promienie UV). Światło UV, zarówno ze słońca, jak i z solarium, zwiększa nieprawidłową elastynę, co z kolei prowadzi do reakcji enzymatycznej, która rozkłada kolagen.

  • Przewlekłe wysokie spożycie cukru: Nadmiar cukru wiąże się z białkiem, tworząc coś zwanego glikozylowanym białkiem, cząsteczką bardzo ostrą. Białka w pobliżu glikozylowanego białka ulegają uszkodzeniu, w tym kolagen, który może stać się kruchy.

  • Palenie: Wiadomo, że palenie wyrządza wiele szkód w ludzkim ciele, w tym niszczy kolagen.

  • Zaburzenia autoimmunologiczne: Są to zaburzenia medyczne, w których układ odpornościowy postrzega normalną część ciała jako zagrożenie i atakuje ją. Niektóre zaburzenia autoimmunologiczne bezpośrednio wpływają na kolagen, podczas gdy w innych przypadkach wynik niezarządzanych lub źle zarządzanych zaburzeń autoimmunologicznych może prowadzić do uszkodzenia kolagenu.

Literatura:

https://www.algaecal.com/expert-insights/vegetarians-guide-protein-collagen-healthy-bones/



110 wyświetlenia