Zaparcia - wstydliwy problem

Aktualizacja: 22 paź 2019


zatwardzenia, zaparcia, ból, toaleta

Zaparcia są częstym problemem, który może dotknąć każdego z nas,  zarówno dzieci jak i dorosłych. W starszym wieku ta dolegliwość uprzykrza życie co drugiej osobie.

Niestety niechętnie mówimy o problemach z wypróżnianiem – stanowią one nadal wstydliwy temat.


Zaparcia – symptomy


Zaparcia zwykle określa się jako mniej niż trzy wypróżnienia na tydzień. Liczba wypróżnień zmniejsza się z wiekiem. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie ma dowodów na to, że “toksyny” gromadzą się, gdy wypróżnienia są rzadsze lub że zaparcie prowadzi do raka.

Zaparciom mogą towarzyszyć różne nieprzyjemne objawy, takie jak wzdęcia brzucha, dyskomfort podczas chodzenia do toalety, wysiłek przy defekacji, wrażenie niepełnego wypróżnienia, oraz ból spowodowany twardymi, trudnymi do usunięcia stolcami.

Przewlekłe zaparcia mogą mieć poważny negatywny wpływ na jakość życia, na zdrowie fizyczne i psychiczne.


Od czego zależy regularność pracy jelit? Przyczyny zaparć


Najczęstszymi przyczynami zaparć są:

  • złe nawyki żywieniowe: dieta uboga w produkty roślinne i bogata w biały cukier oraz mięso, mała ilość płynów, nadużywanie alkoholu i napojów pobudzających (kawa, herbata, coca cola), stosowanie drastycznych i niezrównoważonych diet odchudzających, nadużywanie środków przeczyszczających;

  • siedzący tryb życia;

  • nadużywanie niektórych leków, przede wszystkim antybiotyków i antydepresantów;

  • zmiana rytmu życia (długie podróże, ciąża);

  • stres i częste stany lękowe.

Należy szukać pomocy medycznej, jeśli zaparcia mają nagły początek i się nasilają, szczególnie gdy są związane z innymi niepokojącymi objawami, takimi jak utrata masy ciała, lub gdy nie reagują na proste, bezpieczne i naturalne metody.

Regularność wypróżnień zależy od wielu czynników, dużą rolę odgrywa tu odżywianie. Dieta ma ogromny wpływ na trawienie i na pracę naszych jelit, podobnie jak czynniki środowiskowe, patologiczne i inne związane ze złymi nawykami.


Jak pomóc naszym jelitom?


Na szczęście dla nas istnieją praktyczne metody, przy pomocy których możemy skutecznie stymulować pracę jelit i unikać dręczących problemów związanych z zaparciami.

Najlepsze  lekarstwo na zaparcia stanowi profilaktyka polegająca na właściwym stylu życia.

A więc:

  • zbilansowana dieta bogata w błonnik,

  • unikanie stresu,

  • aktywność fizyczna.

Ważne jest, aby nigdy nie opóźniać momentu defekacji: nie tłum impulsu i kiedy przychodzi ochota, znajdź toaletę. W przypadku przyjmowania jakiś leków, poradź się lekarza i sprawdź, czy mogą być one przyczyną zaparć.


Skuteczne metody zapobiegania i zwalczania zaparć – dieta jako lekarstwo na zaparcia