Zasady zdrowej diety

Aktualizacja: 11 kwi 2019


zasady zdrowej diety - zielony talerz

W gąszczu przeróżnych informacji na temat diety, tej idealnej, najzdrowszej, dopasowanej do naszej grupy krwi, naprawdę można się pogubić. Słowo dieta, jest jednym z najczęściej wybieranych słów w przeglądarkach internetowych. Wraz z postępem nauki, powstają coraz to nowsze piramidy żywieniowe i zasady zdrowego odżywiania. Niestety i tu nie bez znaczenia okazują się wpływy lobbingu spożywczego.


Talerz zdrowego odżywiania

Kilka lat temu, w odpowiedzi na zaproponowaną przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) już nie piramidę żywieniową, lecz ikonę Mój Talerz (My Plate), naukowcy z prestiżowego Uniwersytetu Harvarda postanowili stworzyć swój własny tzw. Talerz zdrowego odżywiania (Healthy Eating Plate).

Jest to niezwykle pomocny i prosty schemat, który niewątpliwie pomaga odnaleźć właściwą drogę w gąszczu informacji. Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda deklarują tym samym, że zaproponowane przez nich zasady zdrowej diety, oparte są na rzetelnych badaniach naukowych i co najważniejsze bez udziału wpływu lobbingu spożywczego.


talerz zdrowego odżywiania


Zasady zdrowej diety


Pierwszą i najważniejszą zasadą zdrowej diety jest spożywanie dużej ilości różnorodnych warzyw i owoców. Są one źródłem wielu witamin, mikroskładników oraz przeciwutleniaczy, które przyczyniają się do zachowania zdrowia. Ponad to warzywa i owoce wpływają alkalizująco na nasz organizm, o czym nie należy zapominać.


Drugą bardzo ważną zasadą, jest spożywanie produktów z pełnego ziarna. Wiele badań sugeruje, że spożywanie 2,5 porcji takich produktów dziennie obniża ryzyko chorób krążenia o 21%. Przykładowo jedna porcja to 2 kromki chleba pełnoziarnistego lub szklanka ugotowanej kaszy. Naukowcy przestrzegają, ze produkty rafinowane, czyli z oczyszczonego ziarna ( biały ryż, białe pieczywo, biały makaron) wpływają na nasz organizm podobnie jak cukier, a tym samym zwiększają ryzyko cukrzycy.