Znaczenie snu dla twojego organizmu

Aktualizacja: 27 kwi 2019


sen, śpiacy kot, dobrodziejstwa snu

Sen – czy warto się wysypiać?


Wszyscy wiemy, że sen jest ważny, że wyspani czujemy się lepiej, ale jego prawdziwe znaczenie znacznie wykracza poza poprawę nastroju i pozbycie się cieni pod oczami.

Odpowiedni sen jest kluczowym elementem zdrowego stylu życia i może korzystnie wpłynąć na Twój umysł, układ krążenia, utrzymanie właściwej wagi, i wiele innych aspektów.

Sen często jest lekceważony, traktowany jako konieczność – nie da się go uniknąć, przez wielu postrzegany jako strata czasu. Tymczasem jego znaczenie dla organizmu jest niezwykle ważne. Właściwy sen pomoże Ci uniknąć wielu schorzeń.


Prawidłowy sen


Poprawia pamięć


Twój umysł nie odpoczywa w czasie snu. Przeciwnie, jest bardzo zajęty. Nauczyciele radzą, aby przed egzaminem dobrze się wyspać. I to jest bardzo dobra rada. Sen pełni ważną funkcję w procesie zapamiętywania tego, czego się uczymy.

Dzieje się tak, ponieważ rzeczy, których uczymy się w trakcie dnia zostają wzmocnione w czasie snu w procesie zwanym konsolidacją. 

Dr Rapoport, profesor nadzwyczajny w NYU Langone Medical Center zajmujący się snem, mówi że procesy zachodzące podczas snu sprawiają, że uczysz się lepiej. Praktyka czyni mistrza, ale sen jest katalizatorem.


Wydłuża życie


Zbadano, że zarówno zbyt duża ilość snu, jak i za mała wpływają negatywnie na długość życia, chociaż wiadomo, że choroby mogą również wpływać na schematy snu.

W badaniu opublikowanym w Journal of Women’s Health, przeprowadzonym w 2010 roku na grupie kobiet w wieku od 50 do 79 lat, zaobserwowano więcej zgonów  u kobiet, które regularnie sypiały w nocy krócej niż pięć godzin dziennie lub dłużej niż sześć i pół godziny. Prawidłowy sen obniżał ryzyko wystąpienia chorób serca. W artykule wskazano na konieczność przeprowadzenia dalszych badań w tym zakresie, ale uzyskane wyniki uznano za obiecujące.


Zmniejsza stany zapalne


Przewlekłe stany zapalne są uważane za główny czynnik ryzyka dla wielu chorób, w tym nowotworów, chorób serca, schorzeń stawów, cukrzycy, udaru mózgu i innych. Wpływają również na przedwczesne starzenie. Badanie opublikowane przez Journal of American College of Cardiology wykazało, że uczestnicy, którzy spali mniej niż sześć godzin mieli więcej białka C-reaktywnego, którego występowanie wiąże się ze stanami zapalnymi i chorobami serca.


Pobudza kreatywność


Oprócz utrwalania wspomnień lub wzmacniania ich, mózg wydaje się reorganizować i restrukturyzować w trakcie snu. Może to pozytywnie wpływać na większą kreatywność.

Badacze z Harvard University i Boston College odkryli, że ludzie wydają się wzmacniać emocjonalne elementy pamięci podczas snu, co może pobudzać proces twórczy.


Zmniejsza poziom stresu


“Sen może zdecydowanie zmniejszyć poziom stresu” – mówi dr Raymonde Jean, dyrektor ds. Medycyny snu iw szpitalu St. Luke’s-Roosevelt w Nowym Jorku. “Dzięki temu organizm może lepiej kontrolować ciśnienie krwi. Uważa się również, że sen wpływa na poziom cholesterolu, który odgrywa znaczącą rolę w chorobach serca.”